Pagaliau, 2013 m. liepos pabaigoje, baigėsi dar vienas, nuo pat legendiškai paslaptingojo 1995-ųjų – jau ketvirtasis – konkursas, skirtas Lukiškių aikštei sutvarkyti su Lietuvos Laisvės kovotojų memorialu.

Liepos 15 d. Lietuvos Respublikos kultūros ministerija savo tinklalapyje paskelbė, kad „atplėšti vokai Lietuvos Laisvės kovotojų įamžinimo Lukiškių aikštėje idėjos projektų konkurse. Šiek tiek vėliau buvo paskelbtas ir šio konkurso nugalėtojas – projektas „Tautos dvasia“, jam skirta pirmoji vieta ir 10 tūkst.

litų premija. Šio projekto autoriai yra Vidmantas Gylikis, Vytenis Hansellas, Ramunė Švedaitė.

Pasak autorių, „Tautos dvasios šviesa – sielos paukštis, taip būtų galima įvardyti šio poetinio įvaizdžio idėją, įprasminančią istorinių, nacionalinių, politinių ir bendražmogiškų ieškojimų kelią. Dvasios išraiška, sielos nerimas – iš narvo išlekiantis paukštis“. Skulptūros medžiaga yra nerūdijantis plienas, metalizuotas anglies pluošto audinys, granitas, brukas.

Argi ne puiki idėja, gal net tobula, išreikšta per lengvai grakščią vertikalę, kuri vaizduoja milžinišką paukštį skrydyje, liečiantį sparnu žemę? Tai ir polėkis, ir tikėjimas, ir galia, ir grožis.

Himnas Laisvei ir kovai už ją. Kai atkaklių ir nepalaužiamų kovų kančia tampa nenugalima laisvės daina.

Laisvas paukščio skrydis beribiame danguje, nesustabdomas audrų, nenugaišinamas žemės pelų. Šis skulptūrinis paminklas – tai džiaugsmas akims, širdžiai ir protui.

Nes šio paukščio skrydis plačiai išskleistais sparnais mūsų dvasią ir sąžinę nuolat kels nuo žemės į dangų, o galingi paukščio sparnų mostai jungs mūsų žemę su mūsų dangumi. Maironio apdainuota Lietuva brangi.

Ar gali būti nuostabesnis ir įtaigesnis šio himno, sielos skrydžio ir visų kovotojų Laisvės polėkio įprasminimas?

” Gal vis dėlto susitelkime ir pastatykime šį nuostabų, lengvai ir galingai poetišką, šiuolaikišką ir amžiną paminklą visos Lietuvos Laisvės kovai ir visiems Laisvės kovotojams? Dr. Rasa Gečaitė

Tačiau po pastarosios savaitės įvairiausių itin prieštaringų šūkių ir pareiškimų viešojoje erdvėje – nuo politinių iki filosofinių ir meninių – kyla esminis klausimas, ar tauta ir valstybė, tai yra mes kiekvienas, turime jėgų ir proto priimti ir susitaikyti su pamatuotai išrinktais nugalėtojų projektais? Ar dar girdime savo paties sąžinės balsą, kuris reikalaute reikalauja pagaliau baigti begalinių kančių ir pajuokos konkursų maratoną?

Nuoširdžiai nesuprantu gerbiamosios politikės Vilijos Aleknaitės ir kultūros filosofo Vytauto Rubavičiaus, kurie per Nacionalinio Lietuvos radijo tribūną reiškė nepasitenkinimą ne tiek paskutinio konkurso rezultatais, kiek paskelbto laimėtojo menine idėja. Nepatiko paukštis ir jo lengvumas. Nepatiko, kad skulptūrinis paminklas bus aikštės šone. Ir apskritai, pasak jų, Lietuvoje yra viskas blogai dėl menininkų ir jų idėjų. Ką gi...

O kur šių ir vis kitų kritikų sąžinės balsas? Kur ir kada buvo pateiktos jų idėjos šiam begaliniam konkursui nuo pat legendinių 1995-ųjų ar kur kas konkretesnių diskusijų visiems atviroje kultūrinėje spaudoje 1997-aisiais ir vėliau?

2005-2009 m. – buvo ištisi penkeri metai sugalvoti, diskutuoti, aiškintis ir surasti sprendimą Vilniaus miesto savivaldybės vykdytame visus viešus konkurso reikalavimus atitinkančiame konkurse.

Būtent šio konkurso rengėjai ir vykdytojai nuolat viešai kvietė visus norinčius pasisakyti ir dalyvauti turinčiuosius idėjų. Jeigu ne meninių idėjų pateikimo kontekste, tai bent per jų aptarimą.

O ir per paskutinį konkursą, vykdytą net dviem etapais nuo 2009-ųjų iki 2013-ųjų, inicijuotą Andriaus Kubiliaus vyriausybės ir prižiūrimą vyriausybės kanclerio Deivido Matulionio. Kai dalyvavo visų suinteresuotų grupių deleguoti atstovai – nuo tremtinių, Laisvės kovotojų, rezistencijos iki istorikų, architektų, skulptorių ir religinių bendruomenių...

Gal vis dėlto susitelkime ir pastatykime šį nuostabų, lengvai ir galingai poetišką, šiuolaikišką ir amžiną paminklą visos Lietuvos Laisvės kovai ir visiems Laisvės kovotojams? Mūsų pavargusioms sieloms, kurias šis paukštis galingais sparnais pakels į dangų.

Pagaliau nugalėkime savyje besiblaškančius vaiduoklius, šmėklas ir agresyvios neapykantos chaosą. Susikaupkime ir pakilkime laisvės skrydžiui su nuostabiu kovotojų paukščiu į beribį dangų – vienu sparnu su meile liesdami savo brangiąją žemę, kitu sparnu pagarbindami lietuvišką dangų.

Kultūros ministerijoje 2011-2013 m. surengto konkurso projektus, kaip teigiama ministerijos pranešime, „atitikusius projektų konkurso techninę specifikaciją ir nepažeidusius konkurso sąlygų“, vertino septynių ekspertų grupė: architektai Rolandas Palekas, Artūras Blotnys ir Tomas Grunskis, menotyrininkai Kęstutis Kuizinas ir Skaidra Trilupaitytė, skulptoriai Alfonsas Vincentas Ambraziūnas ir Algirdas Bosas.

Lukiškių aikštė pagal R. Paleko projektą su V. Gylikio skulptūriniu paminklu „Tautos dvasia“. Maketas

Skaitytojų smalsumui patenkinti viešai skelbiame šios ekspertų komisijos komentarąapie laimėjusį projektą.

„Šio konkurso tikslas – iš konkursui pateiktų projektų atrinkti geriausią, įtaigų, lengvai identifikuojamą, visuotinai priimtą, tautos dvasią ir kovotojų už Lietuvos laisvę atminimą įprasminantį skulptūrinės kompozicijos projektą Lukiškių aikštei Vilniuje. Konkurso kontekste tai labiausiai subalansuotas pasiūlymas.

Paminklo simbolika universali ir abstrakti, todėl atitiktų daugelio skirtingų vertintojų poreikius. Simbolis lakoniškas, kartu talpus tinkamomis temai prasmėmis.

Memorialinei daliai skiriamas reikiamas dėmesys. Paminklo projekto santykis su aikštės erdve yra geras.

Mastelis tinkamas. Parterio sprendime naudojamos aikštę ir paminklą jungiančios kompozicinės priemonės, integruosiančios paminklą į aikštės gyvenimą.

Vertikalės viršutinė dalis bus matoma iš tolimųjų apžvalgos taškų – svarbių Tauro kalno, dešiniojo Neries kranto vietų. Paminklas tarsi tirps erdvėje ir nekonkuruos su Šv.

Apaštalų Pilypo ir Jokūbo bažnyčios bokštais, tuo pat metu jo dinamiškas siluetas taps reikšminga Lukiškių aikštės erdvės dominante. Pasirinkta pagrindinė medžiaga gerai derės prie akmens grindinio, taip pat bus ilgaamžė ir lengvai prižiūrima.

Ši medžiaga taip pat bus tinkama atskleidžiant objekto siluetą tamsiu paros metu, pasitelkiant dirbtinį apšvietimą.“

Pagal jau anksčiau skelbtą ekspertai.eu išsamią Lukiškių aikštės konkursų visą istoriją paskutinis konkursas 2009-2013 m. vyko dviem etapais. Pirmas konkurso etapas buvo įvykdytas Aplinkos ministerijoje 2009-2011 me.

2009-ųjų rugsėjį paskelbtas konkursas, pristatyti visų dalyvių projektai, su jais buvo galima susipažinti ir dalyvauti viešame jų aptarime 2010 m. gruodžio 28 d. O 2011 m. kovą Aplinkos ministerija paskelbtė aikštės sutvarkymo pirmosios vietos laimėtoją – projektą „Ramybė“, kurio autorius yra UAB „Paleko Archstudija“.

Pagal ministerijos atsiųstą raštą šio „greitojo“ pusantrų metų konkurso priziniam fondui buvo skirta 60 tūkst. litų, iš jų pirmosios vietos nugalėtojui – 30 tūkst.

litų (pav. – planšetas A ir B „Ramybė“ pdf).

Antrasis etapas, skirtas Lietuvos Laisvės kovotojų atgimimo įamžinimo Lukiškių aikštėje Vilniuje meninės idėjos projektų konkursui, vyko Kultūros ministerijoje 2012-2013 m. Šio konkurso sąlygos 2013 m. balandį dar buvo tikslinamos, jas ir visus priedus galima rasti Kultūros ministerijos tinklalapyje.

Daugiau: „Visa istorija apie prarastus Lukiškių aikštės 45 milijonus, gardžiai pavaišintus menininkus ir užkerėtus klystkelius. Lietuvos paveldosaugos simuliakrai (2) “.

Naujausi

Komentarai (88)

Rikiuoti
Žalias2014-01-09 02:18

Sekančiame konkurse prizinių vietų nugalėtojai laimės teisę sumokėti kultūros ministerijai

Jokūbas2014-01-09 00:01

1 vieta "TAUTA DVESIA"

Antisovietas2013-09-25 23:07

Tai paminklas išskrydusiems iš KGB RŪMŲ KOLABORANTAMS IR BUDELIAMS.

Valdas Jurevičius2013-09-25 22:03

Tai NELAISVĖS PAUKŠTIS, su pakirstu sparnu! LAISVĖS PAUKŠTIS NIEKADA NEBŪNA IR NEBUVO NARVE, narve būna paliegę, pažeisti, pasiklydę nuo savo gentainių( KOLABORANTAI), O LAISVĖS PAUKŠIS- visada pakylėtas, skraidantis aukštai danguje(KOVOTOJŲ UŽ LAISVĄ LIETUVĄ DVASIA).

Eugenija2013-08-08 20:14

laisves paukstis - tai labai grazu, kas supranta.O i riestini zenkla panasus manau del to,kad sielos paukstis.

Architektui 782013-08-08 03:31

Būtų aiškiau suprasti gerbtino architekto tobulą suvokimą, jeigu tamsta prisistatytų ir pagarsintų bent vieną savo suprojektuotą bei pastatytą nors mažiausią statinį. Kitu atveju architekto pareiškimą reiktų vertinti kaip nemandagiai piktą įžeidinėjimą...

Sena vilnietė2013-08-08 01:22

Gyvenau prie Lukiškių aikštės nuo 1948. Buvo joje ir Kaziuko turgūs, ir čiožykla vidury aikštės, kur vėliau leniną iškėlė...Manau geriausia versija būtų: pasodinti dar medžių alejas p/perimetrą ir sieti anliškus gazonus, ant kurių būtų galima ir išsidėstyti poilsiui.Kaip Londono Hyde Parke.O ką !?!

AJ2013-08-08 00:39

Kaip nyku ....

pasiūlymas2013-08-07 18:40

tiktų į aikštę perkelti vamzdį

Eddas2013-08-06 22:54

Ar gali musu menininkai sukurti zemiska,paprastam zmogeliui suprantama paminkla.Sita metalo juosta Lukiskiu aikstei neatitinka iskeltai idejai.

architektas2013-08-06 22:47

absoliuciai mokyklinis rasinelis be jokio supratimo apie monumentalia plastine raiska miesto kontekste. apie sasajas su lietuviu tauta, lietuviu kova ir lietuviu laisve, autore apskritai nera pasiruosusi kalbeti.

Lietuvoje2013-08-06 02:41

tokie menininkai kaip Picasso būtų labai sugėdinti ir pasiųsti toli toli toli

O gal pastatykim2013-08-06 00:51

ant kiekvienos gatvės sangryžos pastatyti po paminlką tokį }}}}}}}}} arba tokį {{{{{{{{{

Aštrus2013-08-05 22:30

Kokį nuostabų paminklą Panevežio mieste miesto įkurejui kunigaikščiui Aleksandrui sukure skulptorius Stanislovas Kuzma.Sakote kad nebeliko skulptorių šalyje,gal tik kaip valdžia tokia kuri yra laikina skatina,kurti ir laimina statyti kanalizacijos vamzdžius,pagal Jurgį ir kepure.

Lina2013-08-05 21:55

Dar vienas vamzdžio kultūros statinys- tokioj gražioj didelėj aikštėj tokia adata-nei šis nei tas, kokį pavadinimą besugalvotum-brūkšnys yra brūkšnys- nebent vietai užimti ir pinigams ištaškyti; geriau nukopijuokite Kauno Laisvės paminklą pastatykite ant aukšto postamento- bus ir vaizdas ir idėja ir pavadinimas; jei norite postamente įrašykite kovotojų už Laisvę pavardes

leza2013-08-05 21:34

geras visai paminklas, aukstas,is tolo turetu matytis. o ta dvasia ne taip svarbu,svarbu kad pastatytas atminimas kankiniams

Ǒ2013-08-05 21:33

Neįsivaizduoju paukščio, kuris skristų tokiu kampu. Greičiausiai, tai net prieštarauja fizikos dėsniams. Tačiau jei tūlas patriotas, nemėgstantis tuščių diskusijų, norės teisingai suprasti meno kūrinį, turės pargriūti ant žemės, idant paukštis atsidurtų jam virš galvos. Išgėrus puslitrį vodkės griuvimo planas įgytų soc. realizmo bruožų ir, aišku, paspartėtų, todėl meno kūrinys neišvengiamai veda degtinės kioskelio idėjos link.

Žiūrovė2013-08-05 21:09

Va būtent, tokie paminklai atsiranda iš tautos dvasios, tikėjimo ir pasididžiavimo, kurie įkvepia menininkus, o ne iš abstraktaus dekoratyvumo, pridengto skambiais žodžiais. O šiame projekte nematyti netgi paukščio skrydžio, apie kurį tiek daug šnekama. Dailė ir architektūra prasmes turi perteikti vaizdais, o ne žodiniais "užkalbėjimais"

dėl Arlingtono2013-08-05 19:42

tokie memorialai neatsiranda iš nieko, siūlau paklausyti skulptoriaus Kęstučio Musteikio nuomonės, kuri bene viską paaiškina - ką ir kodėl turime

Žiūrovė2013-08-05 18:37

Jei nėra potencijos sukurti tikrą memorialą, nereikia brukti per jėgą bet ko. 18 metų šiuo atveju nėra kriterijus. Ir dailininkai nėra blogi, tiesiog ne kiekvienam laikmečiui pavyksta sukurti iškilių paminklų. Tokios kūrybinės valios, patoso, polėkio neturėjo, pavyzdžiui, vėlyvoji gotika, rokokas, modernas... Geriausias dabartinio laikmečio negalios įrodymas - girtokas svyrantis Gediminas. Tiesiog reikia palaukti, kol ateis laikas ir subręs skuptūros idėja. O belaukiant pagalvoti apie kitokią raišką, tarkime, kažką panašaus į Arlingtono memorialą ar pan.

eres2013-08-05 17:25

Kodėl sudarkėt aikštės harmoniją - paminklas aikštę išcentravo ir aikštė neteks savo energijos. Net TSRS laikais niekas nekeitė labai geros aikštės kompozicijos - ji privalo būti centrinė, kitaip visiškas energetinis chaosas.

Rasa2013-08-05 15:41

priminsiu, kad visi kiti konkursai buvo panaikinti kaip tik dėl tokio paties `patriotiškai meninio` nepasitenkinimo ir tai vyksta jau bene 18 metų nuo 1995-1997 m.

Antanas2013-08-05 14:46

Koks tai paukštis turintis Tautos "sąžinę ir proveržį į laisvę?" Sulankstyta "skarbonkė?" Ar tai ES kažkokie gal nauji višgaidžiai turima mintyje? Nedarykime "tep, lep."

Paminklas2013-08-05 12:53

"Tautos ir valstybės sąžinės balsas dėl Lukiškių aikštės"- kokia ten dar valstybės sąžinė, jei tą aikštę leido išniekint. Senai nei sąžinės, nei moralės. Paradoksas - sovietai kankino ir žudė, es - išsityčiojo

Taip2013-08-05 12:46

Taip -tai riestnis skliaustas naudojmas matematikoj Taivisiškas VAMZDEC su meninkų klanu-nukvako, iš didelio rašto išėjo iš krašto.

katalikų varpas ir komunistų varpa2013-08-05 10:59

katalikai siūlo, kad būtų varpas: skambesiu žadintų tautą, primintų aukas. Komunistai siūlo varpą (lytinį organą): kad parodytų kad jie dulkino ir dulkins lietuvius.

Danutė2013-08-05 05:23

Statykit jei norite šią skulptūrą Vingio parke, o Lukiškių aikštės paminklą pasiūlykite sukurti neprofesionalams, tai yra visiems Lietuvoje mėgėjams. Jie sukurs puikių projektų, nes mūsų žmonės labai išradingi. Atrinkę geriausią, jį galėsite bendrom pastangom dar pakoreguoti ir bus puikus paminklas. Pritariu pasisakantiems, kad Vilniuje klaikūs paminklai, Gedimino paminklas klaikus, neūžauga kunigaikštis Gediminas stovi griūvantis, kaip girtas, ar toks turėtų būti Gediminas ? Mėgėjai geresnį projektą paminklui būtų sukūrę.

Ox2013-08-05 05:03

To: 60.kritikams Taigi dar nesukūrė... Kai sukurs, tuomet parodysim, ir pats pamatysi :-)

kritikams2013-08-05 03:42

būtų aiškiau, jeigu kritikuodami nurodytumėte bent po vieną pavyzdį tikro meno kūrinio, kuris pagal jus tiktų kovotojams už laisvę

oi oi2013-08-05 03:13

Mokamos premijos... už ką??? Meno ten nėra jokio. Menas turi sustabdyti žmogų,priversti susimastyti, bet ne siutinti. Jei komisija yra neįgali ir nesupranta, kad žmonėms nereikia jų vizijų. Reikia paprasto meno, nenutolusio nuo jų. Rūpintojėlis yra amžinas, o štai tos sąvaržėles tinka tik šaltame moderniame bute. O gal reikia vilniečių apklausos? O gal revoliucinio sprendimo - išvaikyti visą tą "bohemą"?

i.2013-08-05 02:58

Gal reiktų ir paprastų žmonių paklausti - ko JIE nori, o ne saujelė susireikšminusių "menininkų". Vilniuje juk nėra nei vieno normalaus paminklo - tik kažkokie Vamzdžio broliai... Nepajudinamas Mindaugas - sustingęs kaip Gorgoną pamatęs, lunatikas ( kaip vadina jaunimas) Gediminas... O gal ten paminklas arkliui? Na, o vilko reikia gerai paieškoti... ir randi ... šunelį... BAIKIT TYČIOTIS. Žmonės nori meno, o ne "meninių sprendimų". Ir jei naudojate žmonių pinigus, tai būkit malonūs ir atsižvelgti į jų nuomonę. O pirmiausia reikia pakeisti tuos, kas nusprendžia- ko reikia visiems vilniečiams pagal savo skonį, deja labai jau savotišką. O šis "skliaustelis" - atleiskit, bet būtų tęsinys Vemzdžio variacijų. Jis nekelia absooliučiai JOKIŲ emocijų - tik abejingumą. Neužgauna nei jausmų, nei širdies. Ir jau tikrai nebus tai, ką norėsim parodyti svečiams.

pensininkas2013-08-05 02:13

Dar kart1 katoju, kad tai jokia Tautos dvasia ar menamas paukštis. Šis nominuotas paminklas vaizduoja vis labo riestinį skliaustą. Skliaustai yra ženklų pora teksto fragmentui išskirti – suskliausti. Skliaustų rūšys: paprastieji skliaustai, arba lenktiniai skliaustai ( ); laužtiniai skliaustai [ ]; kampiniai skliaustai < >; riestiniai skliaustai { }.

kaip sakė šaunus kareiva Šveikas2013-08-05 00:44

Homoseksualistai yra dideli estetai, nes tai kyla iš pačių estetizmo pradmenų

>52. menininkas turi eiti tautos priekyje2013-08-05 00:39

tikrai taip -tik priekyje , o geriausiai ,kad ne tik priekyje ,bet ir padebesyse. Velniam iš viso kažkokį paminklą tokiu atv. "mūryt" , paskelbt,kad įkvėpimo angliška žolyte užsodintose "lukiškėse" bradžiausios asmenybės kiek tik nori gaus tiesiog stebėdamos debesis virš galvos : ten visad tisiog bus visko ir "reikiamos" kombinacijos - ir laisvė ir nelaisvė ,ir kova ir pralaimėjimas . Ir kartu visiška ,subtili nors ir viso pasaulio paprastumo ir sudėtingumo ,skant, simbiozė - ir visa tai - galima sakyt už dyka,a?

beje2013-08-04 22:41

paprasykit,vilnieciai, telsiskiu architektu,tikrai graziai suprojektuos. Paziurekit ,kaip graziai Telsius sutvarke. Ir ideju turi daugiau nei visi Vilniaus menininkai. Vilniaus savivaldybes klerkai, galimai, del amzinos korupcijos, sugeba "tik" 45 mln litu tokiam apgailetinam projektui isleisti.O miestui "pasiulys' - koki vamzdi ar krentancio paukscio imitacija....

žemė2013-08-04 22:04

na, atrodo visiškas Vilniaus skulptorių ir architektų krachas... Įdėja gal ir nebloga,bet pati skulptūra-apgailėtina,negi jau visiškai nebeturime fantazijos?. Suprantu,kokiam nors nedideliam miesteliui gal ir būtų neblogai,bet sostinėj Vilniuj ir dar Lukiškių aikštėj-nesuprantama. Negi nemato mūsų skulptoriai kokios skulptūros statomos užsienyje, tikrai yra labai įspūdingų, o čia sulenkta metalinė viela,kurią turime įsivaizduoti kaip paukštį,dvasią? Jei jau taip, tai rodo,kad tos tautos dvasios ir nebėra...

menininkas turi eiti tautos priekyje2013-08-04 21:34

Man patinka ši poetiška skulptūra, bet daugelis žmonių vis dar nori, o gal yra įpratę nuo sovietinių laikų, matyti realistinį meną, konkrečią skulptūrą, kurią galima pačiupinėti, kuri turi konkretų turinį. Kartais reikia leisti menininkams išreikšti savo idėjas, o jiems dėl piliečių kritikos neįsižeisti, juk visais amžiais menininkų darbus paprasta liaudis sunkiai priimdavo, o įvertindavo tik kitos kartos. Esu ne prieš kryžius, bet tikrai Lietuvoje yra daugybė labai meniškų kryžių, o čia, sostinės centre, kur atvyksta daug svečių, mano manymu, šis supoetintas paukštis labai tiktų.

Jo2013-08-04 20:01

kas, cia ,per daiktas? P.S Negi,ta viela, Didybe-Pagarba-Atmintis?

senolis > 47. senoliui (2013-08-04 13:45:36) (78.157.91.87) Parašė2013-08-04 19:09

paskaityk dar kartą abu komentarus. Ir klausimas: kodėl rašai netaisyklingai lietuviškai? Nemoki? Patikėk, kad nė vienas miręs už Lietuvos laisvę negarbino perkūnijos ir žaibo kaip religijos simbolio.

Kritikas Pikčiurna2013-08-04 18:50

P.S. Jau net klasikinis paminklas Dovydui prieš Galijotą būtų daug prasmingesnis...

Kritikas Pikčiurna2013-08-04 18:33

Žinoma, kiekvienas vertina skirtingai. Bet man šis projektas yra per daug abstraktus, banaliai tuščia erdvė su optimizmo pilnu dėl nežinia ko labai lakonišku simboliu. Toje vietoje, kur buvo kariama, kankinama ir šaudoma, kur liejosi kraujas, kančios grūmėsi su drąsa ir ryžtu nepalūžti ir nugalėti, kur ištiesta Lenino ranka nedviprasmiškai rodė pasirinkimą tarp KGB rūmų ir Muzikos akademijos į sunaikintas Vilniaus universiteto profesūros kapines ant Tauro kalno... O kas jei aiškinamajame rašte būtų parašyta, kad tai simbolis Muravjovo - koriko pergalei prieš maištininkus, arba simbolis brandaus socializmo skrydžiui į kosmosą, o gal šių dienų nomenklatūrinio lobistinio verslo triumfas įstojus į ES? Vis gi paminklas turėtų pats prabilti ką jis reiškia... Panašu, kad autoriai bei konkurso komisija nejautė šios tragiškos įtampos ir siekė tik šaltos modernios estetikos triumfo, atliepiančio "oficiozinės" propagandos apsimestiniam optimizmui.

senoliui2013-08-04 17:45

aha pastatykim geriau kryziu aikstej, dar galim papuost ji kartuvem, basliu ir kitais zudymo ir kankinimo irankiais,manau jus labai apsirinkat jei galvojat kad kai jezus gris jis nures matyt kryziu...

Tadas2013-08-04 12:40

Geriausias paminklas būtu,tas surūdijęs vamzdis po kuriuo pakarta laisva Lietuva,ant eurosąjūzo pančio,gal tada žmonės suprastu,kad okupuotoj Lietuvoj,buvom drąsesni ir doresni.

Vien abstrakcijos2013-08-04 01:02

Ko tik nepristatė Vilniuj. Kas per paminklai Gediminui, Mindaugui, Nereies upei,o čia dar Lukiškių aikštei?

Tiems,2013-08-03 19:24

kas klausėsi menininkų disputo per LRT , tas girdėjo, kad konkursas organizuotas gan dviprasmiškai. buvo paskelbta ,kad konkurse gali dalyvauti tie kurie atneš pažymas ,kad nebendradarbiavo su KGB. Žodžiu, jame negalėjo dalyvauti visi norintys. Patiko tame disputeišsakyti žodžiai, kad atrankos komisijos nariai irgi turėtų pristatyti ,kad jie nebuvo "stukačiai" berods buvo pasakyta , kad konkuse viena iš sąlygų buvo paminklo kaina; kaip išsireiškė disputo vienas iš dalyvių, tokiu atveju pigiausias variantas -įkasti aikštėje stulpą. Pamačius "tautos dvasią' toks sprendimas ir buvo priimtas " tai modernus stulpas , stilizuotas . manau,kad tokius paminklus, be idėjinio užtaiso,nieko nesakančius , lengva kurti ir įtiksi tiems , kurie nenori nė girdėtinei apie partizanus, nei apie tremtinius, nei apie kolaboravimą , nei apie Tikėjimo svarbą tautos išlikime okupacijos metu ir Atgimimui. nesu joks menininkas, tačiau noriu atkreipti dėmesį ,,kad čia nėra taip viskas paprasta, kaip mums norima įteikti. Profesionalai galėtų kompetentiškai išsakyti savo nuomonę ir pastebėjimus.

Algimantas Zolubas2013-08-03 19:03

Dėkoju autorei už prasmingą, bevertes diskusijas gesinantį, projektą ginantį žodį.

senolis2013-08-03 17:48

Pati skulptūra yra tikrai išraiškinga, poetiška, tačiau ji yra nėra tinkama lauko sąlygoms. Metalas lauke rūdija ir po metų kitų matysim margą pažaliavusį skliaustą (jei bus iš bronzos ar žalvario). Kitas dalykas - dėl taip vadinamo "politkorektiškumo" pasirinktas krikščionybės požiūriu neutralus variantas. Negi kūrėjai ir žiuri komisija tikrai nežino, kad visos kovos už Lietuvos laisvę turėjo labai stiprią religinę komponentę? žino ir dar kaip, tačiau nori būti "modernūs" ir pateikia tik dalį tiesos. O dalinė tiesa labai greitai virsta savo priešybe - melu.

tai gal2013-08-03 17:08

nukryžiuokime Lietuvą ir visi būsime laimingi? ar tai vėlyvojo krikšto kaina - fanatizmas?

be kryžiaus nenurimsim :)2013-08-03 16:26

kol nebus kančios simbolio - kryžiaus - nenurimsim. nes visa kita bus netikra

kitas pencinykas>38. visiems pensininkams2013-08-03 14:40

gaila,tačiau tokie bandymai iš š...spausti varškę yra tiesiog nepraktiškas ,nenaudingas dalykas. Pasižiūrėk į dangų ,į debesis - ten dar daugiau įkvėpimo gausi .

visiems pensininkams2013-08-03 14:24

trumpa pastaba - žvilgtelkite į istoriją plačiau atsimerkę ir gal nustebsite, kad visi galvas paguldę už laisvę buvo jauni žmonės, kurių polėkis ir idealizmas stiprino jų dvasią ir ryžtą net mirties akivaizdoje. Todėl ši paukščio vertikalė, kurios vienas žemę liečiantis sparnas yra tarsi grakšti moters figūra - Lietuvos įvazdis, yra skirta visada jauniems kovotojams. Būtent jie nepraranda idealų, tikėjimo ir grožio pajautos. Pailsėkite ir pasitikėkite jaunais, kurie turi jėgų kurti.

Bumbekliai jus bumbekliai2013-08-03 13:38

Man labai grazi si skulputra, negi butina is visko dergtis, man patinka ideja ir as manau kad grazi forma, kodel butina visame kame kazkokia konspiracija izvelgt, as sutinka kad yra dalyku kuriuos reikia kritikuot ir su jais kovot pvz korupcija. Zodziu chill out zmones

to 332013-08-03 13:35

manau dieva nelaimintu musu tautos, jis laimintu visus zmones pasaulyje ir visa kas gyva vistatoje

pensininkas2013-08-03 13:31

Ne Tautos Dvasia, o riestinis skliaustas. Ar tai ne plagiatas?

Aštrus2013-08-03 11:11

Jeigu tokioje padetyje atsiranda skrengantis objektas jau atsiremes sparnu į žemę ,oro laivas,slandituvas,paukštis jis pasmerktas sudužti, o iš tokios vertikalios padeties niekas niekada nekilo į dangų,gal ir norejo kurejai parodyti kad mes jau žūstame?????????

+2013-08-03 05:47

Pretenzingas, per didelis, urbanistiškai atsitiktinis brūkštelėjimas. Toks meninis ekspromtas. Vamzdininkų karta, man atrodo, jau nebemoka dirbti su forma. Liko tik žaisti simboliais, literatūrščina, kaip sako rusai. Kaip sakoma, jei neturi ką pasakyti, tai geriau patylėk. Visuomenė, man atrodo, pati save įvarė į kampą. Mes dar nematėm kokie tie kiti projektai, juk valdžia pusę jų atmetė dėl formalių priežasčių - kad atseit nebuvo užrašo, o tik numatyta jam vieta. Na ir kur čia ant to skliaustelio užrašas ? Gal išvis reikėjo pasitenkinti užrašu? Kad mes esam laisvę mylinti tauta ir reiškiame amžiną pagarbą savo didvyriams ir nekaltoms aukoms. Ir telaimina mus visus Dievas.

pensininkas2013-08-03 03:05

Pažiūrėjau Google, paminklas vaizduoja riestinį skliaustą, kuris naudojamas rašyboje ir matematikoje, kai suapvalintų (...) ir laužtinių [...] skliaustų nepakanka. Taigi, šio paminklo meninė vertė yra menkesnė nei kanalizacijos vamzdžio prie Neries.Pagalvokite, koks niekalas siūlomas pagrindinėje šalies aikštėje. O 31 komentatoriui apgailestauju dėl tamstai atsitikusios gana skurdžios vaizduotės ir turbūt labai aprūpintos vaikystės.

Pensininkui 302013-08-03 02:02

ką norime ir įgebame, tą ir matome. Apgailestauju dėl tamstai atsitikusios gana skurdžios vaizduotės ir turbūt sunkios vaikystės

pensininkas2013-08-03 01:58

O man atrodo ir ne tik man (žr. 28 komentarą), kad paminklas vaizduoja žmogaus nugarą ir jo užpakalį, kuris dabar mūsuose labai populiarus. Kitaip sakant tai himnas tolerancijai ir kovai už ją.

Daina2013-08-03 01:44

Šis lankas ar paukštis gal ir tiktų kitoje vietoje, kita proga, bet čia - netinka. Negeras yra ir visas landšafto sutvarkymas. Nedera prie 19 amžiaus pabaigos pastatų architektūros. Užstoja bažnyčią, suardo žmonių vaikštomus takus, Visiškai nevykės projektas. Geriau jau palikti viską - kaip yra dabar. O su laiku, gal išsispręs šis klausimas.

Kam tie paminklai, jei neliko pagarbos žmogui ?...2013-08-03 01:42

Paukštis sparnu liečiantis žemę, man - mirštantis arba sužeistas paukštis. Esu politinio kalinio dukra. Mano tėvelis buvo pats nuostabiausias žmogus,žemėje ,gerumo įsikūnijimas. Skiepikime vaikams ir anūkams meilę,pagarbą tėvams, tėviškei,artimui,širdyje statykime jiems paminklus. Nenoriu nieko įžeisti,bet,po aikštės išniekinimo, žiūrėdama į šį paminklą matau per visą Gedimino prospektą ištemptą iš vaikų pavogtą vėliavą,(juk nuspalvinti nesuku) arba Katedros aikštėje, monsinjorui ir kitiems,garbingiems piliečiams, atkištą pliką iškrypelio užpakalį.

puiku2013-08-03 01:21

puiki ideja, labai patinka, jei pavyks tokią pastatyt

pastatykit2013-08-03 01:07

sudina sysala.

bereikšmis niekalas2013-08-03 00:57

Abstraktybė, kuri nė iš tolo neprimena atminimo laisvės kovotojams. Ir iš tikrųjų - kam runkeliams rimti, istoriškai įtaigūs, meniškai-propagandiškai stiprūs paminklai? Kad jie susimąstytų? Kad jų vaikams, išvydusiems įspūdingą paminklą, o ne karikatūrą, įspūdis liktų visam laikui ir audrintų vaizduotę? Bet juk tada runkelių vaikai užaugs nebe runkeliais kaip jų tėvai. Jie pradės domėtis praeitimi ir uždavinėti klausimus. Kol, galų gale, subrendę užduos tą pagrindinį klausimą liberanaliniams bomžagalviams valdžioje: jei mūsų protėviai nesitaikstė su niekuo, su jokiais brukamais "autoritetais" ir kėlė okupantams pagarbią baimę, tai kodėl mūsų dabartis tokia apgailėtina; kodėl mes vos galą su galu suduriam?

Rasa2013-08-02 23:36

beje, kodėl gi ne? šiaip ar taip tikrai muzikali skulptūra. Ar tai blogai?

Daiva2013-08-02 23:27

Primena akoladę - muzikinį ženklą,rašomą penklinių pabaigoj dešinėj pusėj. Šalia muzikos akademijos tikrai tinka... paminklas sunkiam kompozitorių ir atlikėjų triūsui.

Apie grožio pajautą2013-08-02 23:24

Lietuvoje gana sudėtinga kalbėti menininkams, nes grožis suprantamas maždaug kaimiškos aplūžusios tualeto būdelės vaizdiniu, dar - itin romantiškas grožis žvelgiant pro apmūsijusius langus, pasitrinant skylėtomis rankovėmis nuolat ašarojančias akis. Kur čia paukščio skrydis, geriau būtų arklys ar meška su rūpintojėliu ir lauželis iš skaldos ant betono kalnelio...

velnias bijo kryžiaus2013-08-02 22:33

velnias (komunistai) visada bijojo kryžiaus :)

menas2013-08-02 22:33

dar vienas vamzdis vilniui.pastatai stulpa ir aiskini kad tai paukstis,o tie kurie mato stulpa tai neisilavine runkelei.vot.

Justinas2013-08-02 21:49

Būtų nukopijavę Rygoje stovintį Laisvės paminklą, tai būtų mažesnė gėda už plagiatą nei šita nieko nereiškianti linija.

Jurgis2013-08-02 21:47

Išlankstyta biurokratų sąvaržėlė.

kitas pensininkas2013-08-02 21:33

koks tau čia šūdas ,kolega. Skonį turinčios personos jau viešai paskelbė ,kad tai daigtas ,labiau neį šūdą ,o į dantų krapštuką panašus. Esu pasipiktinęs:))))

pensininkas2013-08-02 21:29

Jokio paukščio aš nematau. Kur snapas, uodega kojos? Vienu žodžiu - šūdas.

Vytautas2013-08-02 21:19

Aikštės perkūnsargis.

Benas2013-08-02 21:01

Lai nesupyksta meninkai, aisku jie gyvena kitame pasaulyjeir ju vaizduote kitokia nei eiliniu, bet tokie paminklai man nieko neprimena kaip ir surudijes kanalizacijos vamzdis Neries krantineje

12-am2013-08-02 20:52

ne visada galima aiškinti įvairiai - kai paminklas simboliškai į kažką konkretaus, kur sąsaja nesudėtinga, tada galima aiškinti taip, kaip tai yra susieta. sutinku, kad neturėtų būti koks bukai tiesmukiškas paminklas, bet tikėjausi šiek tiek autentiškumo lietuviškumui ir lietuviųi, žemei, tautai. manau, jog tikrai buvo geresnių pasiūlymų. neblogas ir šitas, bet, kaip sakiau, jis tiesiogiai atspindi iš mūsų tokia lengva ranka atimamą tautos autentiškumą. tai yra nesugrąžinami dalykai.

manau2013-08-02 20:47

bijoti, kad kas nors ko nors nesupras, visada galima. Net rūpintojėlį galima aiškinti kaip kas nori. Toks nepalaužiamo plieno sparnais paukštis yra puikus simbolis kovotojams

10-am2013-08-02 20:39

"kaulai" irgi gali būti įvairiai aiškinami :) nesu kategoriškai prieš "tautos dvasią", bet tai DABARTINIS, MUMS PRITAIKYTAS aiškinimas, neprisiimantis moralinio įsipareigojimo kovotojų kančiai, vilčiai, vargui, gėriui ir dar kam tik nori. toks paminklas gali stovėti bet kur ir bet kam. ar ne per skaudu būtų, kai ES atvykę legionai ir nusipirkę visas Lietuvos žemes pasakos, kad paminklas yra, pvz. paukštis, nešantis Lietuvą į ES "tautų draugiją"? ar dar kaip.. tokie pavojai, nieko daugiau.

Nepykite, bet2013-08-02 20:35

pagal jūsų "aiškumo" kriterijus turbūt geriausias paminklas būtų iš kovotojų kaulų. Skrendantis paukštis yra labai gražus simbolis ir ypač galvą paguldžiusiems už Laisvę kovotojams

O man primena ištemptą2013-08-02 20:34

Treponema pallidum (blyškiąją spirochetą) :-(

omg- 7 -am2013-08-02 20:30

nors akiai man paminklas nebjaurus pažiūrėti, bet dėl "ideologinės atsargos" labai sutinku su jumis. tai ir yra didziausias pavojus- šis "simbolis" nieko nereiškia- tiesiog neturi savyje reikšmės: atetų komunistai - aiškink kaip nori; ateis gėjai - irgi atsiras tinkamas paaiškinimas (gal kam olando užpakalį primins:) ir t.t. paminklas kovotojams tuėtų būti kovotojams, ne sklaistelis, kaip ka-kas gerai pasakė..

tik tiek ?2013-08-02 20:25

Viso labo sklaustelis. Atsiprašau, bet kas už jo? Gražūs žodžiai? Iš už medžių išlindęs stiebas aikštės pakraštyje? Kokiai ideologinei atsargai ar virsmui paliekamas aikštės centras?

kalejau2013-08-02 20:23

esu trempinys. tokio paminklo laukiau jau seniai.medziu tik per mazai aplink aikste,galima daug daugiau ju ten priveist, paminklas tarp medziu graziau atrodytu

Rasa2013-08-02 20:08

reikia tikėtis, kad autoriai - profesionalūs skulptoriai ir architektai gerai išmano konstrukcinius dalykus. O paminklas yra tikrai LABAI GERAS.

linava2013-08-02 20:04

puikus paminklas. gerai kad tokius kuria valdzia, zmonem to truksta,dabar bus uzpildyta tustuma

Ar ne geriau būtų2013-08-02 19:51

Perkelti nuo upės tą vamzdec, kad negasdintų Neries vaizdo. O Lukiškiu aikštei tiks, nes mūsų "meninikai" daugiau nieko nesugeba iš skyrius abstrakcijas.

Ǒ2013-08-02 19:36

Aš irgi grožio neįžvelgiu, tik ženklą "}".

nesupratau2013-08-02 19:22

Kur tas grožis? Kas tai - "sielos paukštis", "sielos nerimas", "iš narvo išlekiantis paukštis" ir t.t. Kažkokie kliedesiukai. O kaip jis išsilaikys, į ką atrems? Manyčiau - tokiem projektams reikia pasakyti aiškų - NE!

Parašyti komentarą

Už komentarų turinį atsako patys jų autoriai. Įstatymų nežinojimas neatleidžia nuo atsakomybės. Parazitinius komentarus redakcija šalina be komentarų.

Komentarai paprastai paskelbiami iškart. Įtartini keliauja patvirtinimui.

Naujausi