2024 m. balandžio 20 d.

 

Visuomenės ir valdžios santykis kaip egzistencinė Lietuvos valstybės problema (I)

9
Paskelbta: 2013-03-13 09:23 Autorius: Vytautas Radžvilas / Bernardinai.lt

Nuoširdžiai dėkoju p. Rositai Garškaitei, be kurios iniciatyvos ir pastangų vasario 15 dieną Vilniaus mokytojų namuose Lietuvos Nepriklausomybės dienos proga skaitytas pranešimas greičiausiai niekada nebūtų tapęs šiuo Skaitytojo teismui pateikiamu tekstu.

Man iš tiesų didelė garbė ir malonumas šiandien pasidalyti kai kuriomis mintimis apie Lietuvos valstybės padėtį, jos perspektyvas. Džiugina ir tai, kad tai bendras „Pro Patria“ jaunimo sambūrio ir „Tiesos“ sambūrio renginys. Turbūt nėra prasmės čia esančiai auditorijai įrodinėti, kad Lietuvos Respublikos padėtis yra sunki, o dar tiksliau – prasta. Taip ją apibūdindamas turiu omenyje labai svarbų faktą, kad šiandien esame priversti spręsti ne įprastas problemas, su kuriomis susiduria visos pasaulio valstybės. Mums iškylančių problemų pobūdis ir mastas toks, kad tenka kelti klausimą: kiek dar ilgai turėsime galimybę švęsti tokias šventes iš tiesų laisvai nepriklausomoje savo šalyje?

Pasisakymo temą įkvėpė labai paprasta ir praktiška įžvalga: daugybei Lietuvos piliečių sunki, o tiksliau – kritiška, prie savaiminio suirimo ir žlugimo ribos esančios valstybės padėtis kelia nerimą ir norą ją keisti. Tačiau visiškai akivaizdu yra ir tai, kad per dvi dešimtis metų pastangos sutvirtinti valstybės pamatus nedavė jokių apčiuopiamų rezultatų. Vadinasi, tenka svarstyti, kodėl taip yra. Galima daug ir ilgai kalbėti apie tautinio ir pilietinio sąmoningumo stoką, nesugebėjimą susitelkti ir kartu dirbti, siekti didesnių tikslų ir panašiai. Tačiau galbūt atėjo metas ir verta pažvelgti į šio bejėgiškumo priežastis šiek tiek kitokiu žvilgsniu. Šios dienos pasisakymas grindžiamas prielaida, kad esame įstrigę ir įkalinti valdymo sistemoje, kuri jau dvidešimt metų nepaprastai veiksmingai paralyžiuoja visas pastangas ištrūkti iš dabartinės keblios padėties. Tad tolesni pasvarstymai laikytini mėginimu nors iš dalies aptarti ir atskleisti dabartinio valstybės valdymo mechanizmo pagrindinius principus, kurie leidžia jam sėkmingai veikti ir paversti šalies gyventojus valdančiųjų savivalei nepajėgiančia pasipriešinti, neorganizuota pavergtų valdinių bendruomene.

Gyvename modernioje valstybėje, kuri apskritai nėra natūralus žmonių kūrinys. Kitaip negu antikos ir viduramžių politijos, moderni valstybė yra ypatingas mechanizmas arba, kitaip sakant, dirbtinė mašina. Ji sukonstruota vadovaujantis principais, kuriuos jau prieš keletą šimtmečių apmąstė ir atskleidė modernioji politinė filosofija. Šie principai buvo sėkmingai įgyvendinti praktiškai ir šiandien grindžia mūsų politinę būtį. Modernios valstybės sampratos ir praktinio jos konstravimo išeities taškas yra paprasta mintis, kad žmonės gali būti suvokiami ir laikomi abstrakčiais individais – būtybėmis, kurių svarbiausias tikslas yra visomis įmanomomis priemonėmis grumtis dėl ribotų išteklių. Todėl modernioje politinėje teorijoje kalbama apie hipotetinę prigimtinę būklę, kurioje vyksta visų karas su visais. Tad šioje būklėje esančios žmonių bendrijos bekariaudamos tarpusavyje iš principo galiausiai turėtų susinaikinti. Nuo tokios lemties jas gali išgelbėti tik valstybė, nes ji vienintelė geba laiduoti bent jau sąlygišką bendruomenės vidaus gyvenimo tvarką ir jos narių taikų sambūvį.

Tokia valstybė atsiranda tada, kai pereinama į civilizuotą, arba vadinamąją pilietinę būklę. Tačiau pastaroji sąvoka yra dviprasmiška ir potencialiai klaidinanti, nes lengvai sukuria gerokai suprastintą ir iškreiptą paties perėjimo į minėtą būklę vaizdą. Kone savaime randasi įspūdis, kad pereidami į pilietinę būklę žmonės tiesiog „civilizuojasi“ ir visais atžvilgiais „sužmogėja“ sukurdami, kaip įprasta sakyti, pilietinę visuomenę. Iš tikrųjų modernios politinės teorijos postuluojamas perėjimas iš prigimtinės į civilizuotą pilietinę bendriją yra gerokai sudėtingesnis ir sunkesnis, nei atrodytų iš pirmo žvilgsnio. Mat tokia bendrija išsiskleidžia ne viengubu judesiu kaip vientisas darinys, bet iš karto organizuojasi dviejose iš esmės skirtingose ir, kaip pamatysime vėliau, nelengvai sujungiamose ir sutaikomose struktūrinėse plotmėse.

Randantis civilizuotoms žmonių bendrijoms, neretai gana lengvai, bet, deja, klaidingai tiesiog tapatinamoms su pilietinėmis visuomenėmis ir šitaip vadinamoms, iš tikrųjų atsiranda ne viena, o dvi visuomenės arba bendruomenės, įkūnijančios du „civilizuojamų“ ir „civilizuotais“ tampančių individų santykių organizavimo ir reguliavimo būdus. Pirmąją standartiškai vadinkime „pilietine visuomene“, kurios skiriamasis bruožas yra ypatingi jos narių santykiai: jiems būdinga iš prigimtinės būklės perimtos ir paveldėtos konkurencija bei kova dėl įvairiopų išteklių. Taigi šitaip organizuota konkurencinė pilietinė visuomenė iš esmės yra grynai privačių tikslų siekiančių egoistiškų individų sambūris. Nuo prigimtinėje būklėje esančių bendrijų jis skiriasi tik tuo, kad jame visų kova su visais vyksta pagal tam tikras aiškiai apibrėžtas taisykles. Tačiau tokiai visuomenei išlikti vien pačių taisyklių nepakanka. Individo troškimas laimėti konkurencijos karą pernelyg stiprus, kad nekiltų pagunda šias taisykles pažeisti arba ir visai jų nepaisyti.

Todėl pilietinės visuomenės nuolat tyko pavojus žlugti, tai yra panirti į konkurencinės anarchijos chaosą ir sugrįžti į prigimtinę būklę. Tokia tarpusavyje kariaujanti visuomenė gali išlikti tik tuo atveju, jeigu pajėgia būti savo pačios sargu ir išlikimo garantu. Tai reiškia, kad ji gali egzistuoti tik tuo pat metu būdama ir visai kito pobūdžio bei lygmens sambūriu, sugebančiu laiduoti, kad jo nariai bent minimaliai laikysis bendrų, visiems vienodai galiojančių konkurencinės kovos taisyklių. Būtent iš čia kyla prigimtinis moderniosios visuomenės dvilypumas. Ją iš tiesų sukuria dvigubas struktūrinantis judesys, ir tokia visuomenė išsiskleidžia ne tik kaip pilietinė, bet kartu ir kaip politinė visuomenė. Pastaroji yra absoliučiai būtina pilietinės visuomenės atsiradimo ir išlikimo sąlyga.

Pilietinė visuomenė yra savanaudiškų tikslų siekiančių individų, arba tiesiog biurgerių, konkurencinės kovos arena, kurią struktūrina vadinamasis sąžiningos konkurencijos principas. Politinę visuomenę grindžia bendras jai priklausančių individų tikslas išsaugoti pamatinę visos bendruomenės egzistavimo sąlygą, todėl tokią bendruomenę struktūrinantis principas yra savotiškas jos narių solidarumas. Jo išraiška yra atskira ir savita politinės visuomenės organizacijos forma – modernioji valstybė. Kiek individai pajėgia susieti save su valstybe, tiek jie nebėra tik biurgeriai, bet tampa piliečiais griežta šio žodžio prasme – valstybės kaip politinės bendrijos nariais. Pilietinės visuomenės ir valstybės sąveikos ir santykio klausimas jau keli šimtmečiai yra svarbiausia, bet ir sunkiausiai sprendžiama moderniosios politinės teorijos ir praktikos dilema, spėjusi ne kartą tapti didžiulių modernybės epochos sukrėtimų ir net tragedijų šaltiniu.

Viena vertus, pilietinė ir politinė visuomenės yra du neatskiriamai susijusios ir viena kitą papildančios modernios visuomenės organizacijos formos. Antra vertus, jos yra visiškai skirtingos ir sunkiai suderinamos tos visuomenės egzistavimo plotmės. Šiuolaikinės visuomenės organizacijos ir funkcionavimo būdą bei režimą pavadinę senovišku apibendrinančiu vardu politija galėtume pasakyti, kad moderniosios politikos nuo pat savo atsiradimo yra pasmerktos nuolatos spręsti titanišką uždavinį. Jos gali išlikti ir normaliai gyvuoti tik tiek, kiek pajėgia suderinti ir sutaikyti du juos vienodai grindžiančius, bet kartu vienas kitą neigiančius – konkurencijos ir solidarumo – organizacinius principus. Kitaip sakant, konkrečios politijos veidas lemiamai priklauso nuo jos sugebėjimo vykusiai išspręsti pilietinės visuomenės ir valstybės santykio klausimą.

Moderniųjų laikų istorija negailestingai atskleidė, kad tinkamai jį išspręsti pavyksta anaiptol ne visoms politijoms, nes tai padaryti trukdo daugybė veiksnių, o pirmiausia – politinės visuomenės, taigi ir valstybės, pamatus nuolat besikėsinantis išplauti pilietinės visuomenės, arba, kalbant paprasčiau, biurgeriškasis pradas. Kaip minėta, išsiskleidusios politinės visuomenės organizacijos forma yra valstybė, kuri turi būti valdoma, tad natūraliai reikalauja valdžios. Tačiau valdžia pati savaime taip pat yra arba lengvai tampa vienu iš resursų, dėl kurio kovoja pilietinės visuomenės nariai. Taip įvyksta tais atvejais, kai pilietinės visuomenės pradas ir jame glūdinti individų arba jų grupių kovos dėl išteklių logika užgožia ir nustelbia politinės visuomenės pradą ir šią visuomenę konstituojantį pagarbos bendrajam interesui ar bent jau minimalios atožvalgos į jį principą.

Atrodo, kaip tik čia glūdi pamatinės ir niekada visiškai neįveikiamos įtampos tarp pilietinės ir politinės visuomenių gelminis šaltinis. Tam tikromis sąlygomis politinę visuomenę, arba valstybę, tiesiogine šio žodžio prasme gali „praryti“ dėl valdžios kaip resurso beatodairiškai kovojanti pilietinė visuomenė. Kai noras ir gebėjimas laikytis politinės visuomenės sambūvio principų, arba bendrų „žaidimo taisyklių“ smarkiai sumenksta ar net visai išnyksta, prasideda modernios visuomenės slinktis antrinės, arba jau „civilizuotos“, prigimtinės būklės – anarchijos link. Tokių XX a. valstybių kaip Rusija ir Vokietija patirtis aiškiai atskleidė šitokios slinkties kryptį: tai, ką galima pavadinti pilietinės visuomenės hipertrofija politinės bendruomenės arba valstybės sąskaita, išpurena dirvą visiškai naujam, pasaulio istorijoje precedento neturėjusiam žmonių valdymo tipui – totalitariniam valdymui. Toks valdymas randasi tada, kai pilietinės anarchijos sąlygomis kuri nors pilietinės visuomenės grupė perima į savo rankas valstybės aparatą ir tampa valdžia, visos kitos grupės nugrūdamos į pogrindį. Atsiranda visagalė valstybė, kurioje tariamai supolitinamas visas viešasis, taip pat dideliu mastu ir privatus piliečių gyvenimas.

Apibūdinimas „tariamai“ šiame kontekste laikytinas nuoroda, kad šis supolitinimas yra tik menamas, nes totalitarinė valstybė apskritai nėra „politinė“ klasikine šio žodžio prasme. Tokia ji negali būti dėl pačios savo prigimties. Skiriamasis politiškumo ir politinės tvarkos bruožas yra gebėjimas reprezentuoti bendrąjį visuomenės, tai yra visų piliečių interesą, net jeigu šis interesas būtų suvokiamas ne kaip pozityviai apibrėžiamas ir įvardijamas bendrasis jų gėris, kokiu jis buvo laikomas antikoje ir viduramžiais, o „moderniai“, taigi minimalistiškai – tik kaip siekis įtvirtinti visiems priimtinas konkurencinės kovos taisykles ir priversti šių žaidimo taisyklių laikytis visus bendruomenės narius. Totalitarinis valdymas yra tarsi politinis būtent todėl, kad jam trūksta šio pamatinio politiškumo bruožo. Savo pagrindu ir giliausia esme jis yra pilietinis valdymas, kuriam esant valdžią kokiu nors būdu įgijusi pilietinės visuomenės grupė ją uzurpuoja ir pradeda ja piktnaudžiauti totalizuodama savo dalinį interesą ir valią – paskelbdama jį bendruoju interesu ir smurtu priversdama visuomenę priimti jos primestas žaidimo taisykles bei jų laikytis. Tariamai politinis valdymas imituoja reprezentuojąs bendrąjį visuomenės interesą, todėl, kalbant madingu postmoderniosios filosofijos žargonu, jis yra tik tikros politinės tvarkos simuliakras.

Pamatinės reikšmės faktas, kad totalitarinio valdymo galimybė „užprogramuota“ pačios pilietinės visuomenės prigimtyje, skatina atsargiau ir kritiškiau pažvelgti į kai kuriuos įsitvirtinusius ir ideologinio mąstymo klišėmis spėjusius tapti vaizdinius apie totalitarinės valstybės ir pilietinės visuomenės santykį.

Nuolatos kartojamas teiginys, kad totalitarinė valstybė sutriuškina ir net sunaikina pilietinę visuomenę, laikomas kone savaime akivaizdžia aksioma. Be abejo, paviršutiniškai žvelgiant, jis skamba gana įtikinamai. Tačiau rimčiau įsigilinus į valstybės ir visuomenės santykio klausimą jis greitai pradeda atrodyti gerokai supaprastintas ir iškreiptas, nes jo pagrįstumą ir įtikinamumą smarkiai sumenkina tik ką aptartas paradoksas, kad pilietinė visuomenė, iš tiesų galinti tapti ir ne kartą tapusi totalitarinio valdymo auka, pati bent iš dalies kuria tokio ją naikinančio valdymo prielaidas.

Tokią kiek nukrypstančią nuo vyraujančios totalitarinės valstybės ir pilietinės visuomenės santykio interpretaciją bent iš dalies patvirtina ir dar visai nesena politinė VRE šalių patirtis. Ji taip pat verčia rimtai suabejoti politologinėje ir tranzitologinėje literatūroje spėjusiu paplisti ir beveik nepajudinamai įsitvirtinusiu aiškinimu, neva šių šalių totalitarinius režimus sugriovė ar nuvertė tarsi iš po žemių staiga išdygusios „laisvės troškusios“ pilietinės visuomenės. Toks aiškinimas skamba tarsi įtikinamai, bet tik iki to momento, kai susivokiama, jog tokį žygdarbį sugebėjusios atlikti minėtos visuomenės po „aksominių revoliucijų“ dėl nežinomų priežasčių paslaptingai vėl išnyko. Išsilaisvinus iš komunistinės totalitarinės priespaudos kažkodėl skubiai pulta jas „kurti“, ir štai jau ištisus du dešimtmečius ne itin sėkmingai mėginama tai daryti pasitelkus visą profesionalių kūrėjų armiją. Jau vien tai, kad šis „kūrimas“ tapo šioje srityje besispecializuojančios palyginti mažos profesionalų grupės gerai apmokamu užsiėmimu ir pragyvenimo šaltiniu, savaime yra požymis, jog šitaip konstruojamas pilietiškumas, švelniai tariant, sunkiai dera su klasikinio pilietiškumo samprata.

Pastarosios idėjinis ir moralinis pagrindas visada buvo savaime suprantama nuostata, kad pilietiškumo dorybė pirmiausia yra asmens apsiprendimas ir gebėjimas individualų egoistinį interesą derinti su visos bendruomenės interesu, o ypatingais atvejais – ir dėl jo pasiaukoti. Tai – ne skambi retorinė frazė. Juk vienas labiausiai krintančių į akis ir trikdančių paradoksų aptarinėjant pilietiškumo ugdymo perspektyvas turėtų būti trikdanti aplinkybė, kad prieš dvidešimt metų daugybė Lietuvos žmonių pasiaukojamai gynė atkurtąją valstybę be jokių tada dar neegzistavusių „pilietinės visuomenės“ kūrėjų paskaitų bei raginimų ir nepraėję jokių pilietinio ugdymo mokyklų, kursų ir programų. Tačiau pamėginus nuosekliai apmąstyti šią trikdančią patirtį neišvengiamai kyla dar fundamentalesnis klausimas. Jeigu pilietinės visuomenės buvimas yra būtina netotalitarinės politinės santvarkos ir laisvos visuomenės egzistavimo sąlyga ir kartu patikimas jų atpažinimo požymis, tai kokioje santvarkoje iš tiesų gyvena ir kokia iš tikrųjų yra šalis ir valstybė, kurioje pilietinė visuomenė vis „kuriama“ ir iš esmės yra virtusi „amžinai tampančia“ pilietine visuomene?

Klausimą galima suformuluoti dar konkrečiau ir tiksliau. Ar tai reiškia, kad tokia valstybė vis dar išgyvena politiškai neapibrėžtą ir sunkiai apibūdinamą, neaišku, kiek truksiantį perėjimo į tikrą pilietinę visuomenę, taigi ir į tikrai laisvą politinę santvarką laikotarpį, ar vis dėlto šis perėjimas jau įvyko, tik jo sukurta nauja santvarka iki šiol nėra deramai suprasta ir juo labiau tiksliai įvardyta? Ar, užuot nekritiškai priėmus ir be perstojo kartojus nuvalkiotas pokomunistinės „tranzitologijos“ mokslo tiesas, nederėtų susimąstyti, kad „aksominių revoliucijų“ laikotarpiu įvykęs istorinis virsmas, ko gero, buvo anaiptol ne laisvės triumfas? Ar tai nebuvo tik išradingai įgyvendintas senosios totalitarinės sistemos pertvarkymas, jos „dereguliavimas“, leidęs „klasikinę“, lengvai atpažįstamą totalitarinę santvarką pakeisti modernesniu ir efektyvesniu neototalitariniu valdymu, kurio veikimo mechanizmą ir represyvų pobūdį subtiliai slepia kruopščiai supintas „laisvos visuomenės“ institucijų iškabų ir „valdomos demokratijos“ formalistinių procedūrų tinklas?

Tikėtina, kad pradėjus rimčiau kelti ir gvildenti panašius klausimus būtų paklebenti ar net susvyruotų prieš du dešimtmečius suręsti „tranzitologijos“ studijų idėjiniai pagrindai ir prireiktų iš esmės tikslinti jų pamatines prielaidas bei iki šiol prieitas svarbiausias įžvalgas. Nebūtų nieko nuostabaus, jeigu jau gana netolimoje ateityje paaiškėtų, kad didelė, ar net didžioji dalis pokomnunistinės transformacijos tyrimų tėra pseudomokslinės „povo plunksnos“, kuriomis apkamšomas mažai ką bendro su tikrove turintis ideologiškai konstruojamas „išsilaisvinimo“ mitas. Tačiau nėra būtino reikalo pernelyg žvilgčioti į ateitį. Kol kas visai pakanka tik pradėti mintinį eksperimentą ir pasmalsauti, kokius pokomunistinės laisvės tikrovės bruožus galima išvysti sukant tokio abejojančio klausinėjimo keliu.

Iš karto aiškėja, kaip svarbu vengti dabartiniu metu itin paplitusios intelektualinės ir politinės painiavos, kai vartojant sąvokas „pilietis“ ir „pilietiškumas“ neleistinai suplakamos dvi skirtingos piliečio ir pilietiškumo sampratos. Reikia aiškiai skirti dvi pilietiškumo atmainas – individo kaip vadinamosios pilietinės visuomenės nario, arba bourgeois, ir individo, kaip valstybinės politinės bendrijos nario, arba citoyen, pilietiškumą. Griežta teorinė ir praktinė šių sąvokų skirtis leidžia geriau suprasti totalitarinių režimų prigimtį, o ypač – totalitarinės valstybės ir pilietinės visuomenės santykio specifiką.

Kaip minėta, pilietinė ir politinė visuomenė yra saviti tarpusavio santykių organizacijos moderniojoje visuomenėje būdai. Tokios visuomenės individas vienu metu priklauso dviem atskiroms ir skirtingoms bendrijoms, kurias saisto glaudus, jokiomis aplinkybėmis neišnykstantis ryšys. Jam apibūdinti kuo puikiausiai tinka ir šiek tiek šabloniškas „Siamo dvynių“ vaizdinys. Tačiau šis ryšys gali būti sveikas arba iškreiptas. Sveikas jis būna tada, kai jam esant kartu išlieka aiški valstybės ir pilietinės visuomenės skirtis ir jos kuriama natūrali įtampa, laiduojanti dviejų sociumo organizacijos plotmių autentišką tapatumą ir konstruktyvią sąveiką. Kai šis ryšys pažeidžiamas taip, kad išsitrina skiriamoji riba tarp politinės ir pilietinės visuomenių, randasi iškreiptos, tai yra neautentiškos ir nevisavertės politijos, kurių ryškiausias pavyzdys, be abejo, yra vadinamieji totalitariniai režimai. Jie susiformuoja ir įsitvirtina tada, kai išnykus minėtai ribai, politinė ir pilietinė visuomenės susilieja į vieną amorfišką darinį. Kaip tik tada visa jėga pradeda veikti tai, ką galima pavadinti Siamo dvynių efektu. Susijusioms ir kartu atskirtoms valstybei ir pilietinei visuomenei susilydžius į beformę samplaiką jos yra sunaikinamos ir išnyksta. Tačiau sunaikinamos savitu būdu ne apskritai liaujasi egzistavusios, bet toliau gyvuoja iškreiptais ir karikatūriškais pavidalais. Iki to buvusi „normali“, valstybė tampa kvazipolitiniu, o pilietinė viusomenė – kvazipilietiniu dariniu.

Būtent ši gelminė abiejų darinių transformacija ir yra tikrasis Siamo dvynių efektas. Jį tiksliau apibūdinti būtų galima pasakant, kad išnykus jungties-skirties „dialektine“ žaisme grindžiamai valstybės ir pilietinės visuomenės sąveikai, jos pradeda nuosekliai ir metodiškai naikinti viena kitą. Tai yra svarbiausias ir pražūtingiausias minėto efekto pasireiškimas, kurį reikia aiškiai suvokti ir deramai įvertinti jo ypatingą svarbą. Kaip tik nenoras ar nesugebėjimas įžvelgti ir pripažinti valstybės ir pilietinės visuomenės abipusio su(si)naikinimo reiškinio lėmė, kad mokslinėje literatūroje ir viešojoje nuomonėje paplito ir įsitvirtino vienpusiška, „budelio“ ir „aukos“ vaizdiniais grindžiama totalitarinio valdymo bei režimo samprata. Esą atsiradus tokiam režimui „bloga“ totalitarinė valstybė sunaikino arba suvarė į gilų pogrindį „gerą“ pilietinę visuomenę, kuri, kęsdama režimo priespaudą, jo nekentė ir tik laukė progos sukilti. Toks supaprastintas ir iškreiptas valstybės ir pilietinės visuomenės santykio totalitarizmo sąlygomis aiškinimas faktiškai yra ne kas kita, o pamatinis ir praktiškai nekvestionuojamas šiuo metu vyraujančios ideologinės paradigmos branduolys. Šia mąstymo schema grindžiamas pokomunistinėse šalyse įtvirtintas ir kryptingai palaikomas ideologinis, arba „didysis“ pasakojimas apie pilietinę visuomenę kaip apie „tikrosios“ laisvės tvirtovę ir karalystę.

Atsiribojus nuo šios schemos iš karto atsiveria kitokia žiūros perspektyva. Žvelgiant per jos prizmę matyti, kad totalitarinė valstybė, pavyzdžiui, Sovietų imperija, apskritai nebuvo jokia valstybė griežta šios sąvokos prasme. Ji buvo tik kvazipolitinis organizmas, turėjęs išorinius valstybingumo atributus. Šitokio tipo darinyje nėra tikros politinės visuomenės, nes neegzistuoja visiems bendros žaidimo taisyklės, kurių atžvilgiu visi piliečiai iš tiesų būtų lygūs. Tokios kvazivalstybės įstatymai taip pat nėra tikri įstatymai, nes jie yra ne politinės visuomenės bendros valios teisinė išraišką, o tik išorinį tariamų įstatymų pavidalą turinčios tvarkos taisyklės, kurias valdžią užgrobusios visuomenės grupės jėga primeta kitiems tos visuomenės nariams ir grupėms.

Šio tipo „valstybė“ neatitinka dviejų fundamentalių klasikinės valstybės sampratos kriterijų: joje neegzistuoja iš tiesų visuotinai ir daugumos jos narių laisvai pripažįstama bendrojo gėrio samprata, o valdžią turinti grupuotė ne tik netarnauja bendrajam piliečių interesui, bet valdo kitas visuomenės grupes šioms nesutinkant, tai yra prieš jų valią. Tokias politijas kruopščiai aprašiusi klasikinė, o ypač Viduramžių, politinė teorija vadino jas tironijomis, tačiau, vartojant šių laikų dvasią geriau perteikiantį žodyną, tokias santvarkas labiau tikrų vadinti kvazipolitiniais kriminaliniais režimais. Deja, mokslinėje literatūroje ir viešajame diskurse iki šio tebėra tvirtai įsišaknijęs keistas vaizdinys, kad sovietinė imperija buvo tikra, nors ir represyvi, valstybė. Kitaip sakant, ji aksiomiškai laikoma iš tiesų politiniu dariniu, o ne tik išoriškai ir tariamai supolitinta milžiniška kriminaline „zona“, kuriai aiškinti tik iš dalies tinka normalioms politijoms analizuoti pritaikytos teorinės sąvokos ir empirinio tyrinėjimo metodai.

Atsiribojus nuo paplitusio, bet klaidingo požiūrio, kad totalitarinis kvazipolitinis darinys iš tiesų yra valstybė, savaime susvyruoja ir ideologiškai suromantintas pilietinės visuomenės, kaip laisvės bastiono, vaizdinys. Totalitarinio režimo sąlygomis pilietinė visuomenė iš principo negali būti jokia laisvės sala todėl, kad jos paprasčiausiai nėra. Privatūs individų interesai ir natūralus siekis juos patenkinti, be abejo, išlieka. Tačiau šito nepakanka, kad įsitvirtinus tokiam režimui išliktų ir toliau egzistuotų pilietinė visuomenė. Be individų egoistinių interesų ir jų konkurencinės kovos, yra būtinas antrasis tikros pilietinės visuomenės sandas – šią konkurenciją reglamentuojančios bendros taisyklės, kurių atžvilgiu individai privalo būti iš tiesų, o ne tik menamai lygūs. Garantu, kad tokių taisyklių būtų visuotinai laikomasi, gali būti tik valstybiškai susiorganizavusi politinė bendruomenė.

Kadangi valstybė ir pilietinė visuomenė susijusios nesutraukomu ryšiu, akivaizdu, kad valstybei kaip visuomenės politinės organizacijos formai virtus savo karikatūra – totalitarine tariama valstybe, tokia pat karikatūra neišvengiamai virsta ir pilietinė visuomenė. Tokia deformuota kvazipilietinė visuomenė yra autentiškos, „žaidžiančios“ pagal vienodas ir visiems privalomas taisykles – pilietinės visuomenės surogatas. Ji negali būti niekas kita, o tik, kaip pasakytų šv. Augustinas „plėšikų gauja“, tapusios totalitarinės pseudovalstybės veidrodinė projekcija. Todėl laikyti tokią visuomenę laisvės atrama atrodo mažų mažiausiai keista. Tokioje visuomenėje laisvė išlieka nebent labiausiai sumenkusiu pavidalu – kaip individų „spontaniškumas“, kurio niekada nepajėgia visiškai užgniaužti net pats griežčiausias totalitarinis valdymas. Toks spontaniškumas reiškiasi kaip individų ir jų grupių gebėjimas ir įgūdis apeiti totalitarinėje politijoje formaliai įtvirtintas bendrabūvio normas susikuriant privačių, taigi negalinčių pretenduoti į visuotinumą, alternatyvių tarpusavio elgesio taisyklių visetą. Jis skleidžiasi kaip nuolatiniu išsisukinėjimu ir gudravimu grindžiamas elgesys, neturintis nieko bendro su autentiška ir visaverte normalios valstybės piliečio ir tikros pilietinės visuomenės nario laisve. Jeigu politinė ir socialinė laisvė suprantama kaip asmens gebėjimas kartu su kitais žmonėmis protingai kurti bendrą gyvenimo tvarką ir sąmoningai bei valingai paklusti jos taisyklėms, tai totalitarinėje santvarkoje išliekanti „spontaniškumo laisvė“ yra ne tik tokios laisvės priešingybė ar blankus jos šešėlis, bet tiesiog karikatūrinis jos atvaizdas. Neatsitiktinai tokią „laisvę“ sovietmečiu įkūnijęs „piliečio“ tipas buvo keistas personažas, vadintas socialistinės nuosavybės grobstytoju.

Kadangi politinė ir pilietinė visuomenės totalitarinėje politijoje sunaikinamos arba neįtikėtinai atrofuojasi ir sumenksta, yra pagrindo tokios politijos atsiradimą laikyti savotiška ikicivilizacinės būklės restauracija, arba grįžimu į tai, ką galima pavadinti antrine prigimtine būkle. Kaip ir kokiu mastu įmanoma išsilaisvinti iš šios būklės – didžiulė mįslė. Juk norint tai padaryti būtina ištrūkti iš užburto rato. Totalitarinis režimas atsiranda tada, kai pakertami normalios valstybės pagrindai totalizuojant, tai yra, tariamai supolitinant prigimtinei ikipilietinei visuomenei būdingą bendromis taisyklėmis nereglamentuojamos konkurencijos principą. Kitaip tariant, laukinės konkurencijos, t. y. grynosio jėgos principą paverčiant kvazipolitiniu „stipriojo teisės“ principu. Tačiau totalitarinių režimų sąlygomis tuo pačiu principu vadovaujasi ir sugriautą pilietinę visuomenę pakeičianti kvazipilietinė visuomenė, kuri faktiškai įgyja daugelį prigimtinės, arba ikipilietinės, visuomenės bruožų. Skirtumas tik tas, kad toje visuomenėje nežabotos konkurencijos, arba grynosios jėgos, principas tampa „silpnųjų“, tai yra, neturinčių politinės galios individų ir grupių tarpusavio santykius bei jų santykius su „valstybe“ reguliuojančiu principu.

Šiuo atžvilgiu totalitarinė „valstybė“ ir jos tariamai užgniaužta „pilietinė visuomenė“ nieko nesiskiria ir yra vienarūšės bei bendramatės. Todėl tampa neaišku, iš kur tokioje „pilietinėje visuomenėje“ galėtų rastis kokybiškai kitoks – laisvės – principas, kuris taptų atspirties tašku ir moralinės bei politinės stiprybės šaltiniu, leidžiančiu tokiai visuomenei sukilti prieš totalitarinės „valstybės“ primestą ir jos ginamą „vergijos“ principą. Atsakyti į šį klausimą ar bent jau jį iškelti yra svarbu, bandant praskleisti daugelį sovietinę „pertvarką“ bei jos pažadintas „aksomines revoliucijas“ vis dar gaubiančių paslapčių šydą.

Bus daugiau

Bernardinai.lt (propatria.lt)

„Ekspertai.eu“ skelbiamą informaciją draudžiama visuomenės informavimo priemonėse atgaminti be raštiško asociacijos „Global Gaze Network“ sutikimo, kurį galima gauti adresu [email protected]
Kalba redaguota ekspertai.eu

Association „Global Gaze Network“
IBAN: CH9409000000161276571
BIC: POFICHBEXXX
(banko pavedimo mokestis toks pat, kaip darant pavedimą ir Lietuvoje)
Adresas: Brandschenkenstrasse 53
Miestas: Zürich
Pašto kodas: 8002


 
Komentarai

 
9. Lukas 6 komentataoriui
(2013-03-14 11:20:22)
(193.169.154.71) Parašė:

Jus viska rasote teisingai, bet jus esate siuolaikinis lietuvis. O siuolaikinio lietuvio samoneslygis yra toks, kad jis sugeba konstatuoti tik faktus: ''Lietus lyja'', ''Gandis pasake'', ''nesielgti su artimu taip,kaip nenori,kad jis elgtųsi su tavimi'' ir t.t. O kas is to, kad Gandis ar Kristus pasake ta ar ana? Jie tai savo padare. Ir jie uz tai kovojo. Kristus atidave savo gyvybe. O siandieninis lietuvis sito nesupranta, kad sitie zmones, pasiaukoje uz sviesesne zmonijos ateiti, tikejosi, kad zmones taps samoningesni, taps saziningesni ir t.t. Bet sitas procesas vyksta per letai, o tamsiosios jegos nesnaudzia. O vargsas, pusiau samoningas lietuvis, sugeba suvokti tik, kad kazkas kazka pasake. Ir jis mano, kad jie teisingai pasake. Bet kokia kaina jie uz tai sumokejo, cia jau ne vagsui lietuviui suprasti. Cia jau yra tokios aukstybes, kad jau jam jos tampa nebepasiekiamos. Ir man neteko, kol kas, sutikti nei vieno tokio faktu konstatuotojo: O ka padarei tu? Tu asmeniskai? Gandis padare, Kristus padare, Konfucijus padare ir mes visi, tame tarpe ir tave paemus, visa tai matome. Bet, kad padare tas lietuvis, kuris tik sugeba ivardinti kitu darbus, ir nesugeba net pirsto pajudinti, kad situ zmoniu darbas ir jus idejos butu igyvendintos Lietuvoje? Vien tik faktu konstatacija, vien tik dejones, aimanos ir keistas neigalumas ir nesugebejimas nieko doro nuveikti, kad Lietuvoje butu geriau. Vien kalbos, kalbos, kalbos, kaip kazkada tai sake Hamletas.



8. sekla
(2013-03-13 18:38:25)
(78.62.156.80) Parašė:

Dekui uz straipsni, vercianti mastyti.



7. StasysG
(2013-03-13 17:49:59)
(82.140.168.97) Parašė:

Autoriaus kalba (tekstas) iš ProPatria (audio) nesutampa su siūlomu tekstu iš Bernardinai LT. Kalba yra aiškesnė.------------- Pvz, straipsnyje praleistas terminas "sąjūdis". Ar tai cenzūros požymis, dar nežinau. Paaiškės, kai paskaitysime "bus daugiau".



6. >Lukui
(2013-03-13 15:48:22)
(81.7.96.104) Parašė:

Paklaustas,kokią religiją išpažįsta M.Gandis,jis atsakė:"Aš esu krikščionis ,žydas,induistas ir musulmonas kartu,nes visos religijos tėra viena religija".Tėra viena dieviška siela,vienas dieviškas šaltinis,žinomas daugybe vardų...Įdomu,kad būdami beatodairiškai žiaurūs,sovietai instinktyviai kažko bijojo.Dievo.Draudė TIKĖTI IR NAIKINO BAŽNYČIAS..."Iš pradžių buvo žodis"(Jn 1,1)...Aplamai komentare plačiau kalbėti apie tikėjimą labai sudėtinga.Ir vis dėlto,reikia pradėti tai daryti...Kai didžiojo žydų filosofo Hilelio,gyvenusio prieš šimtą metų iki Kristaus,paprašė glaustai perteikti Šventraščio mintįmjis atsakė:"Pagrindinė mintis yra nesielgti su artimu taip,kaip nenori,kad jis elgtųsi su tavimi".....Pradėję domėtis Auksine taisykle,matome,kad ji lyg auksinis siūlas įausta į visas pagrindines filosofines sistemas ir mokymus(Rytų mokymai,judaizmas,krikščionybė...Laodzi,Konfucijus,Zaratustra,pranašai Jeremijas,Ezekielis,Izaijas,Indijoje parašytos opanišados,Buda,Kristus,sikhizmas...)...Jau Konfucijus,600 metų prieš Kristų,skaudžiai išgyvendamas aplink esančius skurdą ir kančias,valdžios nesąžiningumą ir besaikį lėšų švaistymą,priėjo išvados,kad visas šias problemas bus galima išspręsti,tik pakeitus žmonių MORALĘ.Konfucijus jautė,kad Etikos kodeksas parodys kelią visai žmonijai,bet pradėti reikia nuo atskiro žmogaus,nes vienos asmenybės pokyčiai perduodami šeimai,paskui bendruomenei,valdančiajam sluoksniui,tautai.Tik taip valstybių moraliniai nuostatai gali tapti tyri ir stiprūs...."Tikinčiam viskas galima".(Mk 9,23)..................................Labai gerbiu V.Radžvilą ir , perskaičius jo straipsnius,nedrąsu ką nors komentuoti.



5. Lukas>3
(2013-03-13 12:35:40)
(193.169.154.71) Parašė:

Receptai yra seniai duoti, bet problema yra issilavinime. Lietuvoje yra toleruojamas issilavinimas vardan diplomo. Neissilavines zmogus neskiria pagrindiniu dalyku nuo salutiniu, todel juos painioja. Jis taip pat neskiria priezasties nuo pasekmes, todel tuos skirtingus reiskinius painioja. Jis taip pat neskiria melo nuo tiesos ir tuos dalykus painioja. Siandieniniai inteligentai arba Lietuvos sviesuomene tyli, nes suvokia pasaulyje vykstancius procesus labai miglotai. Humanistai nera mokomi ekonomikos abeceles, nes jiems tai atrodo, kaip nereikalingas dalykas. O ekonomistai nesupranta, koki vaideni ekonomikoje vaidina pinigai. Todel jie sneka, kad reikia isivesti, nes zinote, bus geda, kadangi latviai isisveda, o mes ne. Taip sako dabartinis premjeras. O apie tai, kad danai sito nesiruosia daryti, svedai taip pat, anglai taip pat, tai premjeras nutyli. Jis nutyli todel, kad zino, kad ivedus eura, galima bus tiketis ilysti i euro kisene ir is ten kokioms nors artimoms valdziai grupelems galima bus pasisavinti tu euru. Stai ir visa nauda Lietuvai. Kad ekonomika valdyti, reikia moketi valdyti pinigus. Bet premjeras sito nesupranta, nes jo sito nemoke sovietineje politekonomikoje. Receptas yra toks, kad Lietuva yra valdoma. Jos valdymas yra suplanuotas, kaip ir kitu saliu, pakliuvusiu ant skolu meskeres. Bankininkai seniai perkando politikus, kad sitie nieko neismano ekonomikoje, todel isnaudoja juos savo tikslams. Surinkite visus vyriausybinius patarejus ir duokite jiems uzduoti - suplanuoti skolu atidavima uzsienio bankams. Ir jus pamatysite is tu patareju neigalius vyrukus, nes jie nesugebes ivykdyti sitos uzduoties. Problema yra Samoningume. Kuo zemesnis yra Samoningumas, tuo daugiau problemu tures sitos valstybes zmones. Ko bijo bankininkai, farmacininkai, psichiatrai ir bet kurios rusies nusikalteliai? Zmoniu Samoningumo. Komunistai sito nesuprato, nes budami zemos samones zmonemis, jie sugebejo suvokti tik tai, kas materialu. Todel Materija pastate i pirma vieta, o Samone i antra, t.y. atvirksciai. Todel viskas ir vyko atvirksciai. Kas pasikeite Lietuvoje? Materija isliko pirmoje vietoje, o Samone vel Pelenes vietoje. Tai ko jus norite? Rezultatas yra toks, koks yra poziuris i Zmogu. Ar tai yra tik materijos viena is formu, ar tai yra materijos KUREJAS? Apverskite viska atvirksciai, nei buvo, tiksliau pastatykite viska tiksliai i savas vietas taip, kaip turi buti, ir jus gausite Auksto lygio kokybiska Svietima, o is cia isplauks ir Aukstos kulturos zmones, kurie sugebes sukurti Auksto lygio produktus, valstybe bus valdoma pagal auksciausius morales ir humanizmo principus ir ekonomika bus valdoma isminciu, o ne perejunu ir savanaudziu. Tik tokiu budu Lietuva gali issivaduoti is Kriminalinio mastymo gniauztu. Tai nera lengva, bet kito kelio nera.



4. Lukas
(2013-03-13 12:04:20)
(193.169.154.71) Parašė:

Jusu Evangeliju suabsoliutinimas nieko gero neduoda. Stai ir Kubilius cituoja Biblija, ja citavo ir inkvizitoriai net 400 metu, ir ja cituodami degino zmones. Krikscionybe siandien turi labai daug privilegiju Lietuvoje, bet kokia is to nauda Lietuvos zmonems? Tai naudinga tik tikintiesiems i Kristu. Stai ir viskas. Bet tikinciuju, taip pat ir zmoniu linkusiu i hipnoze ir savihipnoze yra mazuma. Nejaugi jus neseka istorijos? Visos salys, tame tarpe ir pati Sventoji Romos Imperija, sunyksta, jeigu tikejima pastato auksciau visko. Jeigu kalbeti naudos atzvilgiu, tai judaizmas yra kur kas zmogui naudingesne religija, nei krikscionybe. O islamas tai nors seimos sukurimui ir vaiku auginimui duoda didesne nauda nei krikscionybe. O jeigu paimsite VEDAS, tai pati krikscionybe yra tik VEDU atskiras fragmentas. Tarp kitko, VEDOS parasytos sanskrito kalba, o lietuviu ir latviu kalbos yra nr.1 ir 2 sanskrito kalbos atzvilgiu. O Vedose yra tiek isminties, kad jos uzteko ir Budizmui ir Krikscionybei ir kitoms religijoms. Tai neissenkantis isminties saltinis, is kurio mokesi ir Kristus. Juk ne viena isminties brilijanta yra pasisavinusi krikscionybe, kad ir is to pacio Konfucijaus. Problema yra tame, kad tikintieji i Kristu suabsoliutina savo tikejima ir niekina kitas religijas. Tai, ko reikia tiketis is tokios religijos, jeigu ji skaldo zmones ir kirsina vienus pries kitus. Kokia nauda is tokios religijos? O kad taip yra, tai jus galite pamatyti visur, kur krikscionis uzima valstybinius postus. Visur prasideda niekinimas kitaip mastanciu, nei jie. T.y. krikscionybe per simtus metu niekaip nesugeba issigydyti nuo savo amoraliu poelgiu kito zmogaus atzvilgiu, kuris nera krikscionis. Ir ta neapykanta jauciama visose siose trijose religijose: judaizme-krikscionybeje-islame. Ir visos sios religijos yra Biblijines religijos. Problema yra siu religiju dviveidiskume: sakoma viena, o daroma -kita. Tuo paciu pasizymejo ir komunistai. Tuo paciu pasizymi ir musu valdantieji. Gaila, kad sios religijos, taip pat ir ateizmas, nesugeba padeti iveikti kai kuriems zmonems savo dviveidiskumo.



3. Klausimas Radžvilui
(2013-03-13 11:47:58)
(82.140.172.145) Parašė:

Mes jau pastebėjome,kad gyvename "ZONOJE".Kokie receptai?



2. Skaityti
(2013-03-13 11:02:41)
(81.7.96.104) Parašė:

Evangelijas.Ten visi atsakymai.Ypač garsųjį Pamokslą nuo kalno.Mato Evangelijoje.Kito kelio nėra...Kokybiškai kitoks laisvės principas"galėtų rastis" iš širdies balso.Klausyti kiekvieno šnabždesio,kad ir kaip nerealiai jis atrodytų.Aplamai,paslapčių šydas yra jau TIKĖJIMO sfera.Tikėjimas -tam tikras mąstymo būdas,kurį sovietai įnirtingai naikino.Kai idėja,svajonė,mintis,atklydusi iš širdies gelmių,neapleidžianti,ir nuolat galvojama pamažu grimzta, sėda į pasąmonę,ten įgyja pavidalą ir pasirodo pamažu pasirodo realybėje.Taip supaprastintai.Tai vyksta.O jei svajoti sąmoningai ir valingai...Gera valia ir moralė,-mėgdavo sakyti senas ,šviesus kaimo išminčius.Gal neklydo?



Parašykite komentarą
Ekspertai.eu įspėja, kad komentaras – tai viešas informacijos paskelbimas.
Komentatorius atsako už savo viešai paskelbtą žinomai neteisingą, įžeidžiančią, šmeižikiško ar nusikalstamo turinio informaciją (tai yra komentarai, kuriuose skatinama tautinė, rasinė, religinė ar kitokia neapykanta, raginimai nuversti teisėtą Lietuvos valdžią, organizuoti sąmokslą prieš valstybę, pakeisti jos konstitucinę santvarką, kėsintis į nepriklausomybę arba pažeisti teritorijos vientisumą, šiais tikslais kurti ginkluotas grupes arba daryti kitus nusikaltimus, kuriais kėsinamasi į Lietuvos valstybę) LR teisės aktų nustatyta tvarka.
Ekspertai.eu komentarų neredaguoja.
Komentarai su keiksmažodžiais ar vulgarybėmis bei piktybiškai kartojami tekstai yra šalinami.
Vardas
Komentaras