2019 m. rugsėjo 19 d.

 

M. Širvinskas: Darbo partija, vokeliai, Balsas.lt ir aš

25
Paskelbta: 2012-10-21 21:25 Autorius: Marijus Širvinskas
Vitalija Vonžutaitė - kaltinamoji Darbo partijos juodosios buhalterijos byloje ir Balsas.lt turinio "tvarkytoja" - posėdžiaus Seime.
Vitalija Vonžutaitė - kaltinamoji Darbo partijos juodosios buhalterijos byloje ir Balsas.lt turinio "tvarkytoja" - posėdžiaus Seime.

Šį atvirą pasakojimą, demaskuojantį vokelinę sistemą Viktoro Uspaskich'o imperijoje ir padėtį Lietuvos žiniasklaidoje, žurnalistas Marijus Širvinskas paskelbė Artūro Račo bloge.

Šito teksto galėjo ir nebūti. Tačiau Darbo partijai susižėrus apie penktadalį balsų daugiamandatėje apygardoje ir imantis iniciatyvos formuoti naująją mūsų šalies valdžią, jaučiu pilietinę pareigą atvirai papasakoti, kokią aš savo akimis iš arti mačiau šią politinę verslo kliką, kai dirbau vienoje su ja susijusioje bendrovėje.

Ši bendrovė – tai žiniasklaidos grupė „Balsas.lt leidiniai“, valdanti vieną iš penkių didžiausių portalų, leidžiantį nemokamą savaitraštį, kontroliuojanti keletą žinomų svetainių ir žurnalų bei savaitinį laikraštį „Ekonomika.lt“, kuriame kaip žurnalistas rašiau nuo šių metų sausio iki rugpjūčio. Į leidinį dirbti ėjau pernelyg nepaisydamas, kas jo savininkai, atėjau pirmiausia dėl savo buvusios komandos, su kuria šauniai kūrėme turinį kitoje žiniasklaidos priemonėje iki man išvažiuojant svetur 2010 metais. Bet jau praėjusią žiemą nujaučiau, kad iki šių Seimo rinkimų iš laikraščio pasitrauksiu. Taip ir padariau. Nes buvo neišvengiama – baigėsi mano kompromisų su savo sąžine limitas.

Pirmiausia pradėkime nuo personalijų. „Balso“ grupę formaliai valdo trys žmonės – jauni, veiklūs, simpatiški. Ir turtingi. Kapitalą (kartu ir banką Rusijoje) kontroliuoja toks vaikinas Arūnas Miknius (vairuoja prabangų „Mercedes-Benz“). Verslo plėtra ir sandoriai patikėti tokiam jaunuoliui Vyteniui Mažiuliui (vairuoja irgi mersedesą, o gal ir BMW, dievaži, man tos brangios mašinos panašios, kartais painioju). Na, o portalo ir laikraščių turinį tvarko Vitalija Vonžutaitė, jauna mama, verslininkė, įtariamoji Darbo partijos sukčiavimo byloje ir sekmadienį išrinkto naujojo Seimo narė – su kuo Vitaliją ir sveikinam! Beje, vairuojanti aukštos klasės BMW. Autombilių markes čia miniu tarp kitko, bet ir detalės kartais reikšmingos.

Kokią įtaką šiems trims jauniems žmonėms turi Darbo partijos pirmininkas Viktoras Uspaskichas ir vicepirmininkas Vytautas Gapšys, kuriuos ne kartą teko matyti redakcijoje derinant reikalus, galiu tik spėlioti. Yra žinoma viena, kad jiedu su mano buvusia ir sekmadienį parlamentare tapusia vadove – ši trijulė, yra pagrindiniai įtariamieji nelemtojoje „juodosios“ buhalterijos byloje. Po to, ką patyriau ir regėjau redakcijoje, turiu pripažinti, nesistebiu, kodėl jie yra įtariamieji. Tačiau apie kitus nešvarius šios draugijos darbelius – truputį vėliau.

Pirmiau norėtųsi atskleisti, kaip ši žiniasklaidos grupė formuoja savo turinį. Savaitraščio „Ekonomika.lt“ turinio politika buvo ganėtinai autonomiška nuo savininkų kaprizų, o aš kaip autorius – juo labiau, tačiau ir šiame leidinyje neišvengdavome draudžiamų temų arba konkrečių nurodymų. Nieko nauja – tai įprasta, bet negarbinga ir nedora Lietuvos laikraščiuose paplitusi praktika. Sakykime, gana greitai lioviausi domėjęsis savo mėgstama šilumos energetikos tema, nes po vieno mano nešališko straipsnio apie įmonių „Dalkia“ ir „Fortum“ planus sostinės šilumos ūkyje, redaktorė gavo velnių ir turėjo koreguoti „klaidą“ – tai yra turėjo organizuoti straipsnį, pozityviai pateiktiantį „rubikoninę“ įmonę ir menkinančiai – bendrovę „Fortum“.

Žurnalistinės staigmenos šioje kontoroje prasidėjo sulig pirmosiomis darbo savaitėmis. Pavyzdžiui, sausio 26 d. išėjusi žinia, kad premjeras Andrius Kubilius gavo Pasaulio lyderio apdovanojimą, turėjo būti griežtai išimta iš visų grupės leidinių. Ir atvirkščiai: vasario 20 d. žurnalo „Veidas“ atlikta apklausa, pagal kurią A. Kubilius įvardintas kaip itin nepopuliarus, turėjo būti publikuota privaloma tvarka, pagal šefės nurodymą. Paskui jau nekilo abejonių, kaip grupei priklausančiose informavimo priemonėse yra vaizduojami valdantieji, ir kokioje šviesoje – V. Uspaskichas su savo sėbrais.

Nors aš savo savaitraščiui rašytose publikacijose esu citavęs A. Kubilių, o V. Uspaskicho – nė sykio, nebegalėjau toliau tverti tokiame ceche ir taip netiesiogiai prisidėti prie Darbo partijos galios didinimo. Tiesa, turiu pripažinti, kad bendrovės vadovybės ciniškas ir dažnai neatidus požiūris į turinį sudarydavo galimybių ir tarpų išleisti vieną kitą originalią kritišką medžiagą, pavyzdžiui, apie aludarius, kokią dėl reklamos interesų nedažnai aptiksi kitose didžiosiose šalies žiniasklaidos priemonėse.

Kai tuometės mano redaktorės Eugenijos Grižibauskienės solidaus projekto „Verslo švyturiai“, pasakojančio apie šalies verslo lyderius, apdovanojimuose Vilniaus Rotušėje netikėtai buvo netgi du kartus suteikta tribūna V. Uspaskichui, kuris paskutinę minutę „pagal nurodymą“ tapo renginio komisijos pirmininku ir privertė raudonuoti tikruosius komisijos narius bei tokiu akibrokštu apstulbino ne vieną renginyje dalyvavusį garbingą verslininką, aš priėjau prie šio Kėdainių pono, prisistačiau kas esąs ir tiesiai, be užuolankų kreipiausi: kokią jūs įtaką turite „Balso“ grupėje, ar pasakysit?

Darbo partijos pirmininkas nieko neatsakė, tik užsiminė, kad ne viską būtina žinoti.

Aš ir nežinau. Ir niekas mano buvusioje redakcijoje nežino, nors viskas tarytum kiekvienam aišku. Lietuva irgi nežino ir turbūt nesužinos, kaip įmanoma padidinti minimalią algą iki 1509 litų (o kodėl ne 1509,99 lito?), tačiau vis vien balsuoja, aklai. Neabejoju, kad dauguma už Darbo partiją balsą atidavusių piliečių yra padorūs ir paprasti žmonės, kuriuos šie apsukrūs ir gražbyliaujantys verteivos apsuko apie pirštą. Lietuva greitai pamiršo tuščią vienetukų magiją ir  susidorojimą su pagal partijos ideologiją tarytum globotinu darbo žmogumi Dalia Budrevičiene, viešai papasakojusia apie neapskaitomus atlyginimus agrofirmoje. Lietuva vis dar nežino, ar šis aukštojo mokslo diplomo pirkėjas su jaunaisiais „darbiečiais“ iš tiesų padarė nusikaltimą apgaulingai tvarkydamas buhalteriją, ar visgi yra nekaltas.

Kodėl nežino? Dėl to, kad įtariamieji tarsi iš intriguojančių Agatos Kristi detektyvų vengia teismo. Štai savo užrašinėje esu pasižymėjęs: „Vitalija buvo Vienoje, kai vyko DP byla; gydytojo lapelis, teismas suabejojo, nes įtariamoji registruota Kaune, o lapelis išrašytas Vilniuje“. Ką tik grįžau iš Austrijos, ankstyvą pavasarį pati atsakė į mano pastabą, kodėl taip lengvai apsirengusi, ar ne per šalta. Tos pačios dienos vakarą LNK žinios pranešė, jog teismas suabejojo V. Vonžutaitės išduoto gydytojo lapelio tikrumu. Neatrodė sergantis ir Darbo partijos frakcijos Seime seniūnas V. Gapšys, netgi atvirkščiai – žvalus ir sveikas, kai kažkurią vasaros dienos nuliuoksėjo į redakciją pas savo partijos bičiulę, bet LNK žinios vėlgi aiškino: teisme nepasirodė dėl ligos. Tuomet mane nuoširdžiai glumino tokia įžūli judviejų nepagarba teismui.

Galiausiai – prisipažįstu.

Aš irgi ėmiau vokelius. Ir ne kartą. Nesididžiuoju ir gėdijuosi: kiekvieną kartą gaudamas nelegalią algą pasijusdavau it rydamas duonos riekę su kirmėlėmis. Galėjau kaip kai kurie kolegos „Balso“ grupėje už savo straipsnius pateikti verslo liudijimus kaip atseit už vertimus, kuriuos neva užsako kažkokie asmenys, tačiau tai vėlgi yra tokia pat neteisėta veikla, už kurią redakciją turėtų kruopščiai iškratyti Darbo ir Mokesčių inspekcijos, o galbūt ir STT su FNTT. Kitaip sakant, mes visi dirbome (o buvę kolegos ir tebedirba) pilną darbo dieną, bet tas darbas, nusukant mokesčius, buvo apskaitomas per verslo liudijimus arba vokelius. Visi dalyvavome savotiškoje sadomazochistinėje akcijoje: turbūt nė vienas net grasinant nebalsuotume už Darbo partiją, bet šiai partijai netiesiogiai dirbome; laikraščio kolektyvas yra pakankamai padorus ir pilietiškas, bet pats prisidėjo kuriant dar vieną „juodąją“ buhalteriją. Kitaip sakant, esame bendrininkai. Įrodymų, deja, nesurinkau: galiu tik pateikti savo darbo užmokesčio išklotinę, pagal kurią gaudavau 300 litų kas mėnesį, nors realiai – aštuonis kartus daugiau (mano ir kolegų sumokėti mokesčiai turėtų tapti rimtu galvosūkiu „Sodrai“). Jei kam nors atsakingam pasirodys įdomu, tai tikrosios, bet slepiamos apskaitos įrodymų tikriausiai galima rasti USB atmintinėje vienoje rankinėje. Tarp kitko, nelegalūs atlyginimai redakcijoje yra kaipsyk dalinami šiomis dienomis. Jeigu dėl šios publikacijos pinigų maišas kontoros kol kas nepasieks, prašau kolegų dovanoti. Kartu tikiu, kad jei šičia aprašytieji sumanytų mane apskųsti teismui, buvę bendradarbiai liudytų nebijodami tiesos (skirtingai nei prigąsdinti Darbo partijos štabo eiliniai, kuriuos teismas praėjusią vasarą apklausinėjo buhalterijos byloje).

Taigi, Lietuvą dar stebina užfiksuoti faktai, kai šios partijos atstovai pirko pažeidžiamų rinkėjų balsus? Štai šitaip veikia V. Uspaskichas ir jo parankiniai. Pasikartosiu: jie – gana simpatiški žmonės. Simpatiški, bet neturintys moralinių skrupulų (arba man nepavyko jų aptikti). Man susidarė įspūdis, kad vesdami neteisėtą buhalteriją, pardavinėdami žurnalistinį turinį, manipuliuodami skaitytojais, „Balso“ vadovai galbūt supranta darantys neteisėtus veiksmus, bet jokių būdu nelaikantys jų blogais ir nepateisinamais. Manau, nemaža dalis eilinių partijos narių net nenutuokia, kokių pažiūrų ir vertybių veikėjams padėjo įgyti mandatą ir patekti į tautos atstovybę. Bet esu tikras, kad patys lyderiai puikiai supranta: jų partija paremta didelių pinigų, klaninės įtakos ir neskaidrių interesų ryšiais, o visuomeniniai ir socialiniai reikalai, dėmesys neįtakingoms ir neturtingoms grupėmis iš principo neatitinka jų instinktų. Rūpestis paprastu žmogumi yra įžūlus ir apsimestinis daugiausia mandatų laimėjusio sąrašo blefas.

Kuriuo rinkėjai vėl patikėjo. Ką gi, jų valia. Sveiki atsibudę „vokelių“ Lietuvoje.

P. S. Linkėjimai Ingridai, Martynui, Gretai, Mindaugui, Evelinai, Pauliui, Gabijai, Eugenijai ir, žinoma, Dinai – laikykitės.

2012 m. spalio 15-oji, rytmetys

„Ekspertai.eu“ skelbiamą informaciją draudžiama visuomenės informavimo priemonėse atgaminti be raštiško VšĮ „Ekspertai.eu“ sutikimo, kurį galima gauti adresu info@ekspertai.eu
Kalba redaguota ekspertai.eu
 
Komentarai

 
25. Miguel
(2012-11-17 04:15:27)
(83.110.233.114) Parašė:

Visiškai įmanoma, kad tur jau daug kas, bet aš sakyčiau, kad šita foto irgi gali būti fake. Kai dirbau spduaoj nemažai žaidimų gaudavau 2-3 savaitėm anksčiau, tiesa paprastai tai būna promo kopijos. Diskai gamykliniai bet jų dažymas ne retailin'is. Dalį žaidimų iki šiol tebegaunu. Ir tikrai žinau, kad tiek X360 tiek PS3 versijos spaudai būna ne retail'inės.



24. egle
(2012-11-05 23:15:51)
(87.247.107.203) Parašė:

gaisena kiek tau konservatoriai sumokejo? balsus tai jie pirko ir mokejo po 100 lt. tu matyt gavai daugiau kad taip arsiai loji.



23. ne tik
(2012-10-27 12:13:30)
(78.62.79.97) Parašė:

dauguma moka vokeliuose,bet kažkodėl niekas jų negaudo,beveik visos kavinės,barai,picerijos



22. .
(2012-10-25 19:52:18)
(78.60.252.203) Parašė:

Pagaliau pradejau gerbti zurnalistus. Šaunuolis Pagarba



21. edis
(2012-10-24 19:26:49)
(78.61.61.13) Parašė:

Niekaip nesuprantu,kodel ubagas renkasi turtuoli.Kodel lietuviai yra vis dar runkeliu ir vergu tauta?Gyvenime daug maciau afgana,cernobili,bet duonos rieke ir vandens gurksni gaudavau is paprastu ir vargingu zmoniu,bet ne is tu kurie uzsitvere aukstomis tvoromis ir sauganciais piktais sunimis.Su tokiu mentalitetu lietuvui sakes.Padlaidziaukit toliau ir laukit kad kas nors jums pazades,bet ar duos.Aciu Dievui,kad yra dar tokiu zmoniu kurie paviesina,kas vyksta salyje.



20. Pikasas Benui
(2012-10-24 12:19:32)
(78.62.86.131) Parašė:

RETRO Kai "Willjams" bendrovė pakėlė iš maklerių pelkės "Mažeikių naftos" melžiamą karvutę - "Mažeikių naftą" į dienos šviesą, ji visa buvo aplipusi "riebiomis dėlėmis". Labai tikėtina, kad buvęs įmonės vadovas žinojo tų dėlių naminius adresus ir todėl buvo užsakyta su juo susidoroti. "Dėlės" administruojančios "Willjams" bendrovės specialistų buvo nedelsiant nukratytos ir tada pasidgirdo garsus jų speigimas. Pasirodo ir "dėlės" mėgsta naftą ir jos produktus bei nėra bebalsiai sutvėrimai. "Mažeikių nafta" jau kaip visiškai bankrutuojanti įmonė, buvo išgelbėta Lietuvai , kaip jau esu ne kartą minėjęs, Lietuvai, būtent TS(LK) - LKDP koalicijos pastangomis. Lietuvos socedemai buvo pasišovę parduoti Rusijos kokiai nors įmonei, kuri turi naftą, už vieną litą. Ir jei jie būtų buvę valdžios koalicijoje , tai gal taip būtų ir padarę, o paskui dar ir be gauto "otkato" ir valstybinio apdovanojimo užsiprašę. Beje, AMB, atsisakęs kontrolinio " MN" akcijų paketo buvo gan sudėtingoje situacijoje. Mažeikių naftą" galėjo Rusija net konfiskuoti, nes "Jukos" nemokėjo atitinkamų mokesčių. Nebūtų lengva tarptautiniuose teismuose Lietuvai bylinėtis. Lenkų "PKN Orlen", galima sakyti, iš duobės situaciją ištraukė. Tiesa, politiškai tas sprendimas buvo pražūtingas TS(LK), nes ji nesugebėjo apsiginti nuo socdemų vadovaujamos purvasklaidos. Galėjo tokį antpuolį nujausti TS(LK) LKDP koalicija. Gal ir nujautė, tačiau pasielgė taip, kaip Lietuvai ekonomiškai būtų žymiai geriau. Lietuvos Vyriausybė turėjo kontrolinį " Mažeikių akcijos" paketą, tol, kol jo neatsisakė AMB vyriausybė, parduodama akcijas " JUKOS" bendrovei. Net ir už likutį (iki pasiliktų 10 proc.) G.Kirkilo Vyriausybė gavo iš Lenkų bendrovės PKN Orlen 2, 5 mlrd litų. Sandėris manau, buvo geras ir lėšos atsidūrė valstybės kasoje. Beje, TS ir LKDP koalicinė valdžia nepardavė " Willjams" bendrovei nei vienos Vyriausybės turėtos iki tol " MN" akcijos. Buvo parduota tik opciono būdu gautos 30 proc. įmonės akcijų, įtraukiant ir Būtingės terminalą su nuo statybų išlikusia 300 mln litų skola. AMB Vyriausybė nieko nenuveikė, kad naftos žaliava tekėtų be pertrūkių, o jos turėtas kontrolinis akcijų paketas neštų normalų pelną Lietuvai. Manau, kad tai - nusikalstama veikla smirdintis neveiklumas. Jukos" bendrovė, už akcijas uždirbo 10 mln dolerių ir tai kažin ar padengė valiutos infliacijos nuostolius. Kiek AMB vyriasuybė gavo už akcijas iš " Jukos" papildydama jas iki kontrolinio akcijų paketo tiksliai nežinau, bet Lenkijos PKN Orlen į Lietuvos biudžeto kasą atseikėjo 2, 5 mlrd litų, net nežiūrint "netyčia" kilusio gaisro įmonėje. Beje, pasikolintos iš užsienio bankų sumos, skirtos " MN" apyvartinėms lėšoms, jau yra gražintos berods su visais procentais, tad nei vienas valstybės litas neprarastas, o "atrasti" milijardai, parduodant likusias akcijas.



19. Romas
(2012-10-24 08:42:01)
(86.38.204.201) Parašė:

Benai, baik svaičioti apie Mažeikių naftos padovanojimą. Gal žinai, kodėl lenkai už tą gamyklą sumokėjo Lietuvai 3 milijardus, o ne amerikonams? Vargšelis, patikėjai socdemų demagogija.



18. savas-balsas-dp
(2012-10-24 05:39:24)
(92.40.254.240) Parašė:

visas straipsnio turinys - gryna tiesa, esu is truputi dar artimesniu asmenu balso vadovybej. tik esme - vitalija niekad nesislepe, kad yra darbo partijos irankis, o usp - kad visa tai parengta rytuose. ka maskva uzsako, ta jums ir rodo.. del vokeliu tai visa ta imoniu grupe ispurcius FNTT butu teismui darbo kaip dar dvi dp bylos, bet, musu valstybeje tokiu stipriu kiausiniu turinciu pareigunu paprasciausiai nera. yra dar ir kita dalis ziniasklaidos, kaip kad uzsakomos socdem/dp laidos per lnk, tv3 ir k.t. siaip delfi priklauso zydams 15min ramanavuj lnk parsiduos belekam, savininkus zinot tv3 jau senai ruso na ir t.t. visa epasas grupe tai cia is latviu gatves centu suselpta :) beje, maskva turi one.lt inbox.lt ir dar daug kitu projektu, kurie turi dvejopas paskirtis



Parašykite komentarą
Ekspertai.eu įspėja, kad komentaras – tai viešas informacijos paskelbimas.
Komentatorius atsako už savo viešai paskelbtą žinomai neteisingą, įžeidžiančią, šmeižikiško ar nusikalstamo turinio informaciją (tai yra komentarai, kuriuose skatinama tautinė, rasinė, religinė ar kitokia neapykanta, raginimai nuversti teisėtą Lietuvos valdžią, organizuoti sąmokslą prieš valstybę, pakeisti jos konstitucinę santvarką, kėsintis į nepriklausomybę arba pažeisti teritorijos vientisumą, šiais tikslais kurti ginkluotas grupes arba daryti kitus nusikaltimus, kuriais kėsinamasi į Lietuvos valstybę) LR teisės aktų nustatyta tvarka.
Ekspertai.eu komentarų neredaguoja.
Komentarai su keiksmažodžiais ar vulgarybėmis bei piktybiškai kartojami tekstai yra šalinami.
Vardas
Komentaras