Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centras (LGGRT) atsižvelgdamas į viešoje erdvėje išsakytas kontraversijas Jonui Noreikai (Generolui Vėtrai) LGGRT centras, papildomai įvertinęs antinacines J. Noreikos veiklos aplinkybes, kovo 27 d. paskelbė savo paaiškinimą.

Centro nuomone, J. Noreikos veikla nelaikytina kolaboravimu, nes nacių okupacijos metu būdamas Šiaulių apskrities viršininku jis taip pat aktyviai veikė antinaciniame pogrindyje, padėjo Šiaulių žydų gelbėtojams. Už antinacinį pasipriešinimą J. Noreika dvejus metus buvo kalinamas Štuthofo koncentracijos lageryje.

Pasak LGGRT:

  • Lietuvoje įvestas nacių okupacijos režimo tipas skyrėsi nuo okupacinio režimo tipo Vakarų Europos dalyje;
  • Vokiečiai stengėsi parodyti, kad už žydų žudymą atsakingi lietuviai;
  • 1941 m. okupuotos Lietuvos gyventojai nesuvokė getų kaip Holokausto dalies;
  • 1975 m. JAV administracija iš kaltinamųjų sąrašų išbraukė Lietuvos Laikinosios vyriausybės vadovą ir vidaus reikalų ministrą, kurie buvo kaltinami panašiai kaip J. Noreika – kolaboravimu su naciais ir prisidėjimu prie žydų izoliavimo;
  • Geto vidaus struktūros – žydų taryba ir vidaus policija – taip pat susilaukia kaltinimų kolaboravimu, tačiau šių struktūrų vadovams Kaune kabo atminimo lentos.

Su dokumentu galima susipažinti ČIA.

Šaltinis: genocid.lt

Naujausi

Komentarai (32)

Rikiuoti
Socialistas2019-04-08 12:00

pelnus svetišaliams uždirba

Socialistas2019-04-08 11:58

Moderatoriai, netrinkit komentaru. O nesuaipratusioms kapitalizmo aukoms pasakysiu tiek, stalino represiju tikslinė rinka buvo buržujai, kurie priešinosi tarybu valdžiai ir tautybė čia ne prie ko. Dabartinėje valdžioje nėra buvusiu komunistu tai elementarus karjeristai,be ideologijos. Ju tikslas valdžia, saugus komfortiškas gyvenimas. Stalinas būtent tokiems kelialapius į sibirą ir dalino. Ir dar pamastymui. Represiju metu nukentejo 300 000 lietuviu,o ES periodu savanoriškai išsitrėmė ir pelnus uždirba virš milijono. Valstybei kuri didesnė žala?

Komentatorius2019-04-07 12:44

Tų laikų lietuviams pagrindinis dokumentas buvo "Dešimt Dievo Įsakymų". Aš ateistas, bet ir tai žinau, kad vienas iš Įsakymų - "NEŽUDYK".

>senis šaltis paiderūzas.com milicijos informatorius "Meningitas"2019-04-07 02:31

Nesikartokite. Nuorodas prašom. Žodynų citatas ir pan.

Senis Šaltis2019-04-07 02:19

Paikartosiu. Ar kas gali pasakyti kokiais dokumentais čia viskuo remiamasi? Kas gali patvirtinti, kad tai yra būtent "teisingi" dokumentai? Šiandien prezidentės serverius ištrina ir nelieka įrodymų, įrodymus signataro Zigmo bylose ištrina, narkogaujos policininkų įrodymus ištrina net neslepiant, pavadinus sunaikinant nereikalingus įrodymus. O čia kas per įrodymai? Iš kur juos traukė? Koks kvailys būdamas tokiose pareigose dokumentuos savo nusikaltimus (pvz. : Stalino atvejis), kad po to būtų prieš jį bylos ir kalbos atsuktos? O jei ir dokumentuos, tai nesunaikins ir paliks būtent tokius, kurie vistiek prieš tave? Panašu, kad visais mumis manipuliuojama be perstojo. Pateikiamos kažkokios nuotrupos, daromos kažkokios išvados, primetant kažkieno nuomonę tokioms išvadoms formuotis.

apuokas2019-04-07 02:17

Kol lietuviai nenustos pasakoje pasaku apie birzelio sukilima ir kol nepripazins Laikinosios vyriausybes kolaborantine, tol nenusipluas demes del zydu zudymo . JUk akivaizdus faktas , kad dauguma zydu buvo suimti ir nuzudyti butent tada kaip veike Laikinoji vyriausybe.

U-2>25. Lendzberginis cirkas tesiasi2019-04-07 01:58

Jus siek tiek klystate. Nepakore prancuzai visu savo koloborantu nes butu uzsidulkine karti. Ju Pasipriesinime dalyvavo tik keletas procentu o visi kiti puikiai aptarnavo nacius.

Lendzberginis cirkas tesiasi2019-04-07 01:10

Prancuzai pakore visus naciu koloborantus nors ten buvo nuzudyta 25% zydu pasigailejo tik vieno Filipino Petaino generolo marshaloo 1 padaulinio Karo didvyrio Lendzberginiame teatre nuzudyta 96 % zydu ir visi zydzaudziai talk didvyriais ,oi kaip gausime nuo zydu per dantis us sias istorines manipuliacijas

U-2>23. Prašyčiau2019-04-07 01:02

Landzbergis. Paklauskit bet kurio gyvuliuko jo Tvartelyje, kury jis kartais(tiketina per klaida) vadina Lietuva.

Prašyčiau2019-04-07 00:51

Parodykite man nors vieną su bolševikais kolaboravusį žydą, nkavedistą kokį, ar skriabų vaduką, kuris būtų taip pasiaukojęs dėl bolševikų naikinamų lietuvių, kaip žydija reikalauja, kad J. Noreika dėl jų būtų aukojęsis

siekimas tiesos2019-04-07 00:18

Nesuvokimas nepateisina veiksmų.

Nu jo... Edžiui2019-04-07 00:16

Sunku būtų tiksliau suformuluoti mintį apie totalitarizmą ir jo pasekmes Lietuvai. Belieka pagarbiai kiltelėti kepurę prieš Jus.

U-2>19. Edis 14 Vytui2019-04-06 23:46

Puikiai pasakyta. Pagarba.

Edis 14 Vytui2019-04-06 23:16

Jūs nesuvokiate esmės. Jūs nerasite nė vieno padugnės žydo kuris tapęs nacių kolaborantu ir uoliausiai tarnavo Hitleriui persekiojant savo tautiečius žydus , pasibaigus karui , ne tik kad nebūtų atstumtas tačiau dar užimtų pačius aukščiausius postus įkūrtoje Izraelio valstybėje. Ir jūs rasite tūkstančius uoliausių Stalino režimo kolaborantų padugnių lietuvių kurie kuo uoliausiai tarnavo sovietiniam režimui , stovėjo to režimo sargyboje , o sugriuvus okupaciniam režimui ir atsikūrus " Nepriklausomai " Lietuvai , ne tik kad neatstumti , tačiau dar užima pačius aukščiausius valdžios postus. Štai skirtumas , kad žydai kurie persekiojo žydus yra atstumiami , o padugnės lietuviai kurie kolaboravo okupantui saugant okupacinį režimą yra garbinami. Ir dar tos padugnės turi žodį Lietuvoje . Štai kas šlykščiausia.

Senis Šaltis2019-04-06 22:44

17. Lietuviai žydų gelbetojai. Gal pažiūrėk į datas kada tas japonas tiems žydams dalino tas vizas. Tada ir išklausysime tavo minčių. Dalino vizas kam ir kodėl? dar Hitleris nei tų žydų naikino nei jiems kas grėsė. Kam tos vizos jiems reikalingos buvo? Man tai labai primena šiandieną, kada žiurkės bėga iš skęstančio laivo, visi bėga ir niekas garsiai nesako, kad čia kažkas gali nutikti.

Lietuviai žydų gelbetojai2019-04-06 22:40

Nei viena tauta tiek iš mirties nagu neišplėšę žydų kaip drąsus Lietuvos žmones. Jų priskaičiuojama tūkstantis,o kiek buvo lietuvių kurie neprisipažino gelbėję zydus. Lietuvos vyriausybės dėka Japonijos ambasadorius dirbdamas Lietuvoje išdavė tukstancius vizų nelaimėje patekusiems zydams. Karalius Vytautas kaip vakaru Europoje pradėjo persekioti zydus jis pasikvietė zydus į savo šalį . Suteikdamas tokias pat teises kaip ir ciabuviams. Gyveno žydai 400metu Lietuvoje ,nebuvo kronikose užfiksuoto nei vienu skerdynių per si ilga laikotarpį. karto. Uzgrobus valdžia Vokietyjoje tautiečiams zydus pradėjo fiziškai naikinti,suorganizavo krištolinė naktį. Himleris paruošė Europos žydų naikinimo plano vykdymą. Kaip Lietuva buvo ginklu uzgrobta hitlerio ,Lietuva neturėjo valstybingumo ,kaip lietuviai galejo neturėdami valstybes masiškai naikinti šimtus tūkstančių civiliu gyventoju,nereikia visai išprotėti. Dabar reiketu išgelbėjusiems zydus lietuviams,morališkai,materialiai padėkoti ,o nekelti priešpriešos puikiai praeityje sutariančių skirtingu tautų. Matome kaip 70 metu žydai kariauja su savo pusbroliais....

Senis Šaltis2019-04-06 22:33

13. Nu jo... U-2. vėl Aurimai prisėdai parėkauti savo blėnių. Nei ta burauskaitė, nei koks bumblauskas, o ypač tokie, kaip tamsta, tos istorijos neperrašinėjo, neperrašo ir neperrašys. Pasikeis režimas ir viskas kas dabar pezama bus pamiršta, dokumentai sunaikinti (istorija - degančios bibliotekos po kiekvienos permainos). o traukti kažkokį fūfelį ir galvoti, kad tai buvo 100 nuošimčių tiesą, ir pačiam net nedalyvavus tuose įvykiuose, plėšyti pirdaką kažką įrodinėjant, tai tik tokių, kaip tamsta vergų darbas. Neblogai Vytas žemiau rašo - reikia įstatymiškai priimti įstatymą, kad už lietuvių, kaip tautos kaltinimą nusikaltimuose, kuriuose atliko atskiri nusikaltėliai turi būti griežtai baudžiama. ir baigsis tokių temų eskalavimas.

Nu jo... vytui2019-04-06 22:32

Jūsų išsakytos mintys apie pačių žydų dalyvavimą Holokauste kaip nors išbalina Noreikos sukruvintas rankas... ? Jei ne, tai nesuprantu jūsų argumentavimo.

Vytas2019-04-06 22:20

Kad žydų tarybos ir vidaus policijos vadams Kaune kabo atminimo lentos - nieko nuostabaus. Žydai, jų elitas ir vadai, visaip stengiasi parodyti, kad tik vien tik žydų tauta nukentėjo nuo vokiečių ar rusų. Bet pagal MIP (tame tarpe ir Vakarų) duomenis vien tik hitlerinės Vokietijos jėgos struktūrose "darbavosi" virš 100 tūkstančių žydų. Ir jų "indėlis" į savos tautos naikinimą yra žymus. Nereikia ieškoti kitur, užtenka paskaityti žydų žymių rabinų rašinius, maždaug 1931-1935 metų laikotarpio, ir galima surasti pasakymus, kad žydų yra per daug. Ir iki šios dienos žydai kaltina visas kitas tautas jų žudymu, nors jie patys prie to aktyviai prisidėjo būdami žydų geto policininkais bei vadovais. Juk ne veltui yra uždrausta ne tik neigti holokaustą, bet ir tirti jo kilimo istoriją. Na, o Lietuvos valdžia tik pataikauja jų norams, tame tarpe ir finansiniams, ir politiniams. Toks pavyzdys - atminimo lenta žydų geto ir žydų policijos vadovams Kaune. Lenkija teisingai pasielgė, priimdama įstatymą, kad negalima dėl holokausto kaltinti lenkų tautos. Už savo nusikalstamus veiksmus atsako kiekvienas juos padaręs asmeniškai. Kaltinimas antisemitizmu jau tapo tiek finansinių, tiek politinių tikslų siekimo instrumentu.

Nu jo... U-22019-04-06 22:01

Galima stebėtis, kad Burauskaitės kontora perrašinėja istoriją Asmeniškai mane, tai ne stebina, o kelia pasišlykštėjimo jausmą, nes krauju rašytos istorijos rašalu perrašyti nepavyks. Yra visai neblogas epilogas Burauskaitės meninei kūrybai apie Noreikos "patriotizmą": "Jonas Noreika: „Kas šią akciją labai gerai praves, gaus Hakenkriauzo vėliavėlę arba Hitlerio nuotraukas“ (dokumentai)".

V. Ladas2019-04-06 21:56

Vokiečiams nereikėjo labai stengtis įrodinėti, kas žudė. Nežinau, koks blūdas užėjo tada, kad pirma prie besitraukiančių tarybinių karių bei nespėjusių pabėgti tarybinių tarnautojų, ar tų kas padėjo tarybų valdžiai, puolė visas smetoninis aktyvas: kariškiai, policininkai, į šaulių gretas prieškariu susibūrę mokytojai, kitokie tarnautojai, pažangūs ūkininkai. Ir ne žydai buvo pirmi, į kuriuos tepėsi krauju rankas tas mūsų tautos to meto žiedas. Tik nėra, ir jau nebus tokios Vanagaitės, kuri suskaičiuotų tuos broliškus kapus, kuriuose suguldyti bet kaip nušauti nežydų tautos Lietuvos piliečiai. Žiaurūs mes esame, kai aplinkybės leidžia. Kažin, ar nepasikartos dar tas negražus ekscesas, nuo kurio net jau oficialiai atsiplaudinėjame, balinamės?

Untanas2019-04-06 21:52

Žydai koloboravo su rusais, lietuviai su vokiečiais. Ir vieniems ir kitiems tai geruoju nesibaigė.

Edis2019-04-06 21:36

Kodėl Lietuvoje bijoma pasakyti kad ir LIETUVIAI ŽUDĖ ŽYDUS ? Atsakymą turiu. Todėl kad LIETUVĄ VALDO KOLABORANTAI. Tai tie kolaborantai kurie atėjus svetimiems šoko bučiuoti jiems kojas ir uoliai vykdyti visus jų nurodymus. Kodėl bijoma pasmerkti KOABORAVIMĄ IR ĮVARDYTI JĮ KAIP NUSIKALTIMĄ ? Todėl kad Lietuvoje valdžią užgrobę šunsnukiai sovietiniai kolaborantai kurių visa dvasia sutverta laižyti kojas šeimininkams. Kolaborantas negali būti laisvas žmogus , jis vergas , o kai toks padugnė gavęs valdžią , jis kupinas įniršio ant tų kurie nurodo jo kolaboranto - padugnės prigimtį. Norėdamas pasirodyti kitoks , jis koneveiks savo buvusį šeimininką kuriam neseniai laižė padus ir kuo uoliausiai tarnaus naujam šeimininkui. Su tokiomis kolaborantų padugnėmis valdžioje mes neturi NEI LAISVOS , NEI NEPRIKLAUSOMOS , NEI DEMOKRATINĖS VALSTYBĖS.

Senis Šaltis2019-04-06 20:17

4. suldu. Visiškai pritariu. Juokinga, dar reiktų parašyti, kad 41-mais pažeidinėjo JTŽT kokį nors 2000 metų sprendimą. Žmonės bėga iš Lietuvos, o čia didžiausia problema 100 metų senumo įvykis. Nors negali išsiaiškinti ar sausio 13 ar medininkuose viskas buvo taip, kaip buvo. Klounai. Lietuvos archyvuose jie kažko ieško po tiek metų, po tų visų KGB archyvų išvogimų, išvežimų į centriuką. nenori šiandienos problemų spręsti, tai vėl ištraukia senas kojines ir mojuoja.

suldu ->7. U-22019-04-06 18:57

Kadangi sitas klausimas yra uzdraustas istatymo, mes, konstruktyviai negalime aiskintis sio klausimo ir daryti jo isvadu. ir tai labai apsunkina tiesos, kad ir kokia ji bebutu, paieskas. Apie naciu eitynes.....tu turi buti vokietis, kad galetum vadintis naciu (originalaus pavadinimo atsiradimas). Jie nera naciai, o fasistai. sitokios ir panasios pritemtos etiketes tik dar labiau iskraipo aplinkos ir pasaulio suvokima.

U-2>5. suldu2019-04-06 17:30

Uzdraustas tai jis uzdraustas. Vienok, paziurekite y SS diviziju veteranu ir ju siuolaikiniu sebru eisenas Rygoje, Kijeve ir buvusiu komunistu o badar nacistu valdzioje palaikyma. O gal Jusu manumu LGGRT Burauskaites "menine kuryba" uz kuria jai buvusi komuniste odinus kabina nera holokausto neigimas? Nea, cia reikia vadovautis Grybauskaites sebro Vasilausko ismintimi jog "morale nera sio pasaulio dimensija".

gojams dozė2019-04-06 17:16

žydyškosios chucpos.

suldu -> 3. U-22019-04-06 15:39

Lietuva yra viena is ~10 (berots) valstybiu, kur holokausto neigimas yra uzdraustas istatymu. Stebint istatymu zemelapi, holokaustas yra baudziamas laisves atemimu tose valstybese, kurios, atrodo, turejo tureti didziausias sasajas su naciu veikla ( kaimynines vokietijai valstybes). Atrodo ,kas sios valstybes, kaip tik turetu tureti daugiausiai atsakymu i rupimus klausimus,taciau viskas daroma, kad tu klausimu kiltu kuo maziau. ar ,jusu manymu, tai racionalus sprendimas?

suldu2019-04-06 15:24

Teigti, kad antrojo pasulinio karo metais vyke ziaurumai buvo holokaustas ir yra nusikaltimas zmogiskumui, nes holokausto propagandoje yra pskandinamos kitu mazumu kancios. holokausto savoka susijusi tik su zydais, taciau, nuo vokietijos visuomenes buvo atskiriami ,tautybes neispazystantys, homoseksualai ir kitos mazumos, protiniai ir fiziniai invalidai taip pat ir romai.

U-22019-04-06 14:15

Geras dokumentas. Truksta tik "Heil Hitler" pabaigoje ir autoriaus pavardes. Jeigu jy paskaitys pasaulyje - bus nustebinti.

Darijus2019-04-06 14:11

Burauskaitei antras Magnolijos ordinas garantuotas. Juk ji pasirašė po pareiškimu?

AntiSarmatai,2019-04-06 14:01

eikit nak(chui)

Parašyti komentarą

Už komentarų turinį atsako patys jų autoriai. Įstatymų nežinojimas neatleidžia nuo atsakomybės. Parazitinius komentarus redakcija šalina be komentarų.

Komentarai paprastai paskelbiami iškart. Įtartini keliauja patvirtinimui.

Naujausi