Yra toks poetas Leonardas Žitkevičius (1914-1995). Talentingas kūrėjas, gabus žurnalistas, išradingas redaktorius. Tačiau jo kūrybos pavyzdžių veltui ieškotume knygynų lentynose. Arba jo vardo – literatūros, žurnalistikos istorijos vadovėliuose. Nerasime. Ne ta "mostis". Neįsileidžiamas. Kaip ir kai kurie kiti talentingi kūrėjai, kurie "neįsirašo" į kraštutinio liberalizmo apologetų peršamą vertybių sampratą.

L. Žitkevičiaus "problema" buvo ta, kad jis tuos liberalizmo pamokslininkus ir jiems iš paskos einančius laukinio kapitalizmo vilkus, Lietuvoje vis dar pristatinėjamus baltomis avelėmis, atpažino iš tolo.

Ir gebėjo subtiliai "apšviesti". Su "druskos žiupsniu" parodyti atstumą tarp žodžių ir darbų.

Vien jo literatūriniai slapyvardžiai ir knygų pavadinimai verčia nusišypsoti: Runcės Dandierino slapyvardžiu išėjo rinkinys "Šilkai ir vilkai" (Brooklyn, 1950), Balio Pavabalio – "Vizijos prie televizijos" (Brooklyn, 1957), ypač būdinga jo kūrybos dvasiai lyrinių ironijų knyga "Daiktai ir nuorūkos" (Brooklyn, 1954).

Tačiau šis straipsnis ne apie L. Žitkevičių. Jį paminėjau norėdamas pasinaudoti vienu jo eilėraščiu. Mesti vien L. Žitkevičiui būdingą ironišką žvilgsnį į gyvenimo tikrovę. Kadangi geras poetas paprastai pasako trumpiau, taikliau, dažnai ir giliau, negu tai pavyksta žurnalistui.

L. Žitkevičius parašė eilėraštį "Dainuoja velnias". Leisiu sau jį čia pacituoti: "Velniai dainuoja, ūžia, šoka, / O angelai tik skirsti moka. / Ir tyli angelas kuklus, / O velnias rodo stebuklus. / Tu jį girdi visoj planetoj, / Žavingai skambantį monetoj. / Matai jį žvilgsniuose mergų / Be uodegos ir be ragų. / Jis tau dainuoja mielą melą, / Jisai vynu paverčia smalą. / Ir skrenda angelas kuklus, / O velnias pila tau stiklus."

Kodėl prisiminiau tą eilėraštį? Skaitau didelį dienraštį.

Praneša apie Dariaus Kuolio įsteigtos partijos "Lietuvos sąrašas" Teisingumo ministerijai įteikus registracijos dokumentus: "„Lietuvos sąrašo“ partijos steigiamasis suvažiavimas įvyko liepos 5 dieną, ketvirtadienį, S. Daukanto aikštėje Vilniuje.

Jame dalyvavo kelios dešimtys žmonių. Tačiau vien Darius Kuolys, kuris išrinktas naujos partijos pirmininku, turėjo per tūkstantį partijos steigėjų įgaliojimų.

Susirinkusieji patvirtino partijos įstatus, programą, tarybą, išrinko vadovą."

Pranešama rimtai. Solidžiai. Konstatuojamai. Tik faktai. Jokio dienraščiui būdingo kritiško santykio. Net krislo humoro. O praktika bent jau smakrą pasikasyti, sutikite, verčia. Susirenki su rateliu draugų rinkos aikštėje. Atsineši įgaliojimų. Nelyginant akcininkų susirinkime. Pakloji juos. Turim partiją. Turim pirmininką. Turim valdymo grandis.

O dabar apverskime plokštelę ir leiskime sau truputį pafantazuoti. Neringa Venckienė susikviečia į savo kiemą kaimynus, pulkelį vadinamųjų "patvorinių", parodo "tūkstantį partijos steigėjų įgaliojimų". Turim "Drąsos kelią"...

Ką apie tokį naujos partijos atsiradimą būtų rašęs tas pats dienraštis? Tikriausiai tokio neutralumo, kaip "Lietuvos sąrašo" partijos įsteigimo atžvilgiu, neišlaikytų.

Kadangi net ir po to, kai "Drąsos kelio" partija buvo įsteigta įprastoje tokioms priemonėms erdvėje, t. y.

ten, kur esama sąlygų žmonėms diskutuoti, reikšti nuomones ir siūlymus, anas dienraštis naujos partijos atsiradimo faktą pasitiko nepatikliai: partijos pirmininku išrinktas "prieštaringai vertinamas kunigas", steigimo deklaraciją pasirašė "D. Kedžio teta" ir "jo pusbrolis", "už terorizmą teisiamos Eglės Kusaitės teta", "tremtiniu ir žurnalistu prisistatantis" asmuo, "du kunigai" ir dar keli "itin prieštaringai vertinami žurnalistai".

Kokią išvadą galima pasidaryti iš tokio pristatymo? Geriausiu atveju čia tik sąlėkis "lūzerių", bandančių pasišildyti atsitiktinai išgarsėjusios ambicingos teisėjos populiarumo spinduliuose. Blogesniu – dar ir užuovėja savo kriminalinę praeitį bandantiems užtamsinti asmenims, turintiems patirties teroristinės praktikos srityje.

Todėl net ir šios partijos pamatinis tikslas, pažymimas steigiamojoje deklaracijoje ("telkti Tautą, kad būtų atkurta Lietuvos teisinė, demokratinė, konstitucinė valstybė. Būtina sutramdyti valstybę griaunančius ir didžiąją dalį visuomenės išnaudojančius bei skurdinančius šešėlinius klanus, puoselėti krikščioniškas, humanistines vertybes, kurti pilietinę visuomenę, išsaugoti unikalią etninę kultūrą"), – nublanksta.

Ką gi apie tai gali pasakyti žmonės, kurių pagrindinė specializacija – sprogdinimai?

Tik štai klausimas: kodėl tiems politinio lauko "marginalams" tiek daug dėmesio? Naujienų portalai verste užversti tuos "paraštinius" nuvertinančiais pranešimais.

"Drąsos kelias" kol kas į Seimą nepatektų" – džiaugsmingai skelbia vėliausią sociologinę apklausą pristatančios publikacijos antraštė. Politologas pranašauja: "N. Venckienė per anksti pasijuto reikšminga politine veikėja". Kitas jo kolega sarkastiškai atataria: "Neįgyvendinamų pažadų pažėrusi N. Venckienė nori tapti dar viena „Lietuvos gelbėtoja". Trečio politologo balsas irgi priderintas prie to paties choro: "N. Venckienės partija paremta emocijomis"...

Natūralus klausimas: kam mesti tokius reiškinio neigimo resursus, jeigu N. Venckienės partijos palaikymas, anot tų tyrimų, mažesnis negu ponios Kristinos Brazauskienės įsteigto politinio vieneto?

Atsakymas paprastas. Tiek sisteminiai politikai, tiek juos aptarnaujantys politologai puikiai supranta, kad apie N. Venckienę besiburiantis politinis branduolys potencialiai yra labai pavojingas ir artėjančiuose Seimo rinkimuose gali turėti nemažų perspektyvų. Jiems visiškai aišku (todėl apie tai tylima), kad didžiausias pavojus kyla ne iš "Drąsos kelio" partijos steigėjų sąrašo, bet iš pačios N. Venckienės asmenybės. Ne tik kvalifikuotos teisininkės, puikiai pažįstančios visuomeninio pasitikėjimo netekusią teisėsaugos sistemą, bet ir drąsaus, ryžtingo, o tuo pat metu atviro, šilto, neabejotiną charizmą turinčio, politinę bendruomenę telkti pajėgaus žmogaus.

N. Venckienė neturi to, kuo galuojasi didžioji mūsų vadinamojo politinio elito dalis – puikybės, susireikšminimo, nevaldomo troškulio bet kokia kaina būti matomam.

Ir žmonės tai intuityviai jaučia, atpažįsta. Todėl – simpatizuoja.

N. Venckienė, žinoma, neturi ir daug ko kito.

Įskaitant politinės veiklos patirtį ir didesnį skaičių jos vertų bendražygių-profesionalų. Štai kodėl taip įnirtingai ji atakuojama, persekiojama, politiškai "laidojama".

Kad būtų užbėgta už akių, kad būtų pastatytos užkardos potencialiai pavojingiems procesams ir aplink ją nesiformuotų stambesnis intelektualiai pajėgus profesionalų branduolys. Nesunku įsivaizduoti savijautą "sisteminių partinių funkcionierių", jeigu N. Venckienės sąrašas įstengtų pasiūlyti rinkėjams 50, 70, 90 ar net 120 žinomų, vertų pasitikėjimo, ryžtingų profesionalų, turinčių nuovoką ir aiškią valstybės pertvarkos socialinio teisingumo linkme kryptį? "Kleptokratinės sistemos", Vytauto Rubavičiaus žodžiais tariant, apologetus, be abejo, apimtų panika.

L. Žitkevičių prisiminiau neatsitiktinai.

Negana parodyti, kad turima reikalų su tais, kurie "dainuoja, ūžia, šoka", kaip tai padarė D. Kuolys "Lietuvos žiniose" gegužės 19 d. paskelbęs įsimintiną tekstą "Tai – chunta". Darių pažįstu daugiau kaip ketvirtį amžiaus, nuo studijų laikų.

Jį nuoširdžiai gerbiu ir vertinu. Nė kiek neabejoju gerais jo ketinimais, įsipareigojimu Lietuvai.

Tačiau pastarasis jo žingsnis – skubotas partijos registravimas ir tam tikras iššūkis platesnio pobūdžio antisisteminių jėgų koalicijai – vargu ar yra politiškai labai apdairus. Manau, kad D. Kuolio "publicistikos drobės" apie chuntą herojai už šį žingsnį jam nuoširdžiai paplotų per petį. Ir gal net "įpiltų stiklą"...

"Lietuvos žinios" 2012-07-11

[gallery columns="7"]

Naujausi

Komentarai (26)

Rikiuoti
Skirmantė2012-07-15 16:31

o tu, matyt, ne medaliu, nes atsakyt nemoki.

Deja2012-07-14 22:38

Kuolys nuo pat pirmų metų kenkė Lietuvai, mechanikas, vadovavęs švietimui ir patarinėjęs Adamkevičiui. Vien po savo mokslų nepriklausomybės metais tapo Sorošo remiamu veikėju.

o kas2012-07-14 22:36

o kas yra Skirmantė? Kodėl reikia jos nuomonės paisyti? Gal medaliu baigė mokyklą?

matyt2012-07-14 22:35

Matyt Kuolys panaudojo surinktus parašus Venckienės sąrašui, nenustebsiu, kad kai kurie žmonės, to nežinodami, papuolė į Kuolio partiją. pasinaudokime Šimašiaus siūlymu ir pasitikrinkime priklausomybę partijai. Keista tik išstojimo procedūra-turi susitikti su partijos vadovais. Kodėl? Juk įtraukdami į partinius sąrašus niekas nieko neklausė.

Skirmantė2012-07-13 04:31

tai kas jis jau toks? Kokia čia gėda ko nežinoti? Man tas autorius tikrai ne šventa karvė, kad jį PRIVALĖČIAU žinoti.

Nereikia2012-07-13 03:18

vienytis spaudimu ir prievarta.Pavyzdžiui,aš pritariu N.Venckienės kovai,tačiau balsuoti man norisi už kitą partiją.Man norisi giliau,plačiau,daugiau...Aš už "Lietuvos sąrašą".Manau,kad šios dvi partijos gali viena kitą papildyti.Eiti dviem frontais ir galutiniame taške,priimant sprendimus susitikti...

manau,2012-07-12 20:57

kad yra didžiulė klaida skaidytis; ir viename, ir kitame sąraše yra daug padorių žmonių. Kaip pasirinkti? Labai gerbiu Kuolį, bet šitas žingsnis man nepriimtinas. Susivieniję gautumėt tikrai daugiau balsų, negu eidami atskirai. Pagalvokit, juk paprasti žmonės, neturintys interneto, nepažįstantys į „Sąrašą“ įtrauktų intelektualų, tikrai balsuos už „Drąsos kelią“. Žinoma, tai gerai, bet geriau, kad eitumėt kartu.

RH2012-07-12 20:47

Kuolis gerai,bet as vistik balsuosiu uz "Drasos kelia"!!

Šimtu procentų2012-07-12 18:53

pritariu gerb. Valiušaičiui. Lygiai taip pat pagalvojau, kai Kuolys taip pasielgė. Puikus analitinis straipsnis ir atveriantis akis tiems, kurie nežino, ką šiuo atveju galvoti. Na o tie intelektualai, kurie yra su Kuoliu, tegul gerai pagalvoja, kur jie turi būti.

Būtent2012-07-12 18:19

O "drąsos kelias", kaip suprantu, "sužydėjo vienybe"?... Įdomu įdomu...

Būtent2012-07-12 18:18

todėl ir kyla klausimas, kai protingas ir, atrodytų, garbingas žmogus staiga ima pritempinėti... - kas pasikeitė?

kas2012-07-12 17:29

ka nori praryt matyt vienybes reikia kaip zmogui vandes bet kada susipras kad venybej galima kova tad linkiu kad viskas pakryptu , visa tauta butu vienybej

grj2012-07-12 14:18

Manau, nereikėtų varyt nei ant Kuolio, nei ant Valiušaičio. Bet rimtai pasvarstyti, kas čia vyksta ir iš kur kyla šie nesusipratimai. Jei pradedama viename ar kitame tinklalapyje varyti į vieną pusę, o ne tiesiog svarstomos problemos, tai jau yra tam tikra tendencija. Vardan ko? Kiekvienas protaujantis žmogus, stebėjęs visus šiuos FNTT buvusių vadovų gynimo, Garliavos istorijos ir kitus besisiejančius įvykius, pasakys panašiai: šios jėgos turėtų susitarti ir eiti į rinkimus jei ne kartu, tai bent jau šalia, ir viena kitai netrukdyti. Manau, kad protingiau būtų iš vienos ir kitos stovyklos skleisti palaikymo žinias vieni kitiems.

Irena2012-07-12 13:15

Gėda skelbtis, kad nežinote, negirdėjote apie V.Valiušaitį. Tai gabus, talentingas ir padorus žmogus, o visa kita be vargo pati galite susižinoti viešojoje erdvėje.

taip2012-07-12 13:05

ir nesupratau...supratau,kad zmogelis saukia:kelnes.kelnes,bet kad kakot noris tai kazkodel nepasako...

Ške2012-07-12 09:02

Gal būkime objektyvesni ir palyginkime DK ir "Lietuvos sąrašo" sąrašus. Kur didesnis intelektualinis potencialas? Manau, jog "Lietuvos sąraše", nes DK be Venskienės, Vasiliausko, Nako ir kitų vienuolikos žinomų žmonių, kurie iš vis ne partijos nariai, o tik rėmėjai, daugiau nieko nesimato; nei intelektualaus, nei nei itin. Ir tai, kad "Lietuvos sąrašą" spauda palankiai nušviečia netiesa. Valiušaiti, nelabai sąžiningas esi vyruti.

Zenonas2012-07-12 02:44

Velnių darbas yra pjudyti tarpusavyje padorius žmones. Kur čia užlenkta? Pagarbiai

Skirmantė2012-07-12 02:15

O kas yra Vidmantas Valiušaitis? Kokie jo nuopelnai ir darbai? Kokia prasmė šito straipsnio? Ar logiška čia paralelė su velniu? Kas čia angelas? Kas velnias? Ar eilėraštis "nepritemtas" tokiam kontekstui? Ar jis neiškraipo eilėraščio prasmės, ar nelošia autorius kaip tas velnias - tuščiom metaforom? Nieko tiesaus, tuščias kalbėjimas - kas labai metaforizuoja, tas BIJO kalbėti tiesiai. Kodėl?

Zenonai,2012-07-12 00:29

jūs teisus - Venckienės "šešėlyje" vyksta neskaidrūs dalykai. O parašai LT sąrašui buvo renkami skaidriai: kiek aš galiu paliudyti - visi pasirašydami klausė, ar bus telkiamos platesnės jėgos, ar nebus tik šių rinkimų akcija ir pan. Spręskite patys - laikas parodys, bet taip 'postringauti' kaip čia kai kurie 'bendražygiai' daro (jau nekalbu apie etatinius 'oralistus'), ne tik kad nebrandu, bet ir nepolitiška.

Genys2012-07-11 23:37

Visame tame reikia aiškumo.Manau, kad būtų gerai visų lyderių tiesioginės transliacijos televizijoje...Tiesiog gyvi klausimai atsakymai...Per daug visi išvedžioja...

MMM2012-07-11 21:46

Nežinau Kuolio motyvų, bet pas jį "VIENYBĖ TEŽYDI" kažkur prapuolė. Ar suskaldžius jėgas yra geriau? Kur galima būtu susipažinti su Kuolio paaiškinimais?

Zenonas2012-07-11 19:46

Duok Dieve, kad aš būčiau neteisus. Bet, kaip ne kaip, bet Venckienės šešėlyje susirinkti virš tūkstančio įgaliojimų, kuriant DEMOKRATINĘ partiją, yra kažkaip politiškai - etiškai nerimta. Iš kitos pusės, iš kur tokia skuba, kai rimtam politikui pasiruošti buvo 4 metai? O ne dabar skubiai šikt ir į kelnes rišt. :) Pagarbiai

Užuot2012-07-11 19:26

atsigręžę į 'saviškius' ir atidžiau pasižiūrėję, kas gi buvo tas 'gudrutis' ('gudručiai'), paskatinęs (-ę) jus griebti "Lietuvos sąrašo" idėją ir skelbtis vieninteliais jo sudarinėtojais, puolate žmogų, kuris nuosekliai jau daug metų kone vienas bando sutelkti visus geros valios žmones ne vienadienėms (rinkiminėms? ) akcijoms, o nuosekliam darbui kuriant Respubliką... Šita jūsų isterija geriausiai parodo ir įrodo, koks Kuolys ir jo sąrašas yra reikalingas ir kad būtent jo pozicija yra kur kas pavojingesnė, todėl ir puls jį kur kas aršiau. Ir jūs tam tik padedate.

Autoriau,2012-07-11 18:45

o kas dabar ploja jums?..

Zenonas2012-07-11 18:04

Visa problema kiek toli Darius Kuolys eis? Carinėje Rusijoje pati "ochrankė" (VSD analogas) steigdavo "visuomeninius" judėjimus, "įvairias" partijas nuleisti visuomenės "garą", tai yra būdavo organizuojami mitingai, eitynės, kad tik žmonės galėtų išsirėkti be jokio poveikio valdžiai. Bet jei atsirasdavo gabių, norėjusių kažką konkretaus nuveikti, tuos "netyčia" sumušdavo ar užmušdavo neaiškūs chuliganai "apiplėšimo tikslais" arba, jei būdavo per daug atsargūs, tiesiog būdavo "judėjimo" lyderių įduodami policijai su visa veiklos medžiaga.

Inga2012-07-11 16:38

Nesuprantu autoriaus logikos. Jei jis yra tikras, kad "Drąsos kelias" vienas laimės rinkimus, tai kam dar kreipti dėmesį į kažkokį marginalą Kuolį? Jei jis nėra tikras, kad "Drąsos kelias" laimės rinkimus, tai kam reikia Kuolį keikti ir lyginti su Velniu, jei Kuolys nori sutelkti platesnes jėgas. Autorius aiškina, kad spauda kritikavo "Drąsos kelio" steigimą ir "objektyviai pristatė Lietuvos sąrašo steigimą". Matyt, autorius neskaitė Valaktos, Gorienės, Gajauskaitės, nežiūrėto TV, kad taip rašo. :)

Parašyti komentarą

Už komentarų turinį atsako patys jų autoriai. Įstatymų nežinojimas neatleidžia nuo atsakomybės. Parazitinius komentarus redakcija šalina be komentarų.

Komentarai paprastai paskelbiami iškart. Įtartini keliauja patvirtinimui.

Naujausi