2024 m. balandžio 23 d.

 

Baltų kultūros puoselėtojai kviečia švęsti Jorę

2
Paskelbta: 2014-04-22 15:43 Autorius: Jonas Vaiškūnas

Balandžio 26-27 dienomis Kulionių kaime, šalia Molėtų Astronomijos observatorijos įsikūrusioje Molėtų krašto muziejaus Etnografinėje sodyboje senojo baltų tikėjimo tęsėjai romuviai jau 18-ąjį kartą švęs pirmosios pavasario žalumos šventę – Jorę.

Balandžio 26 d., šeštadienį, nuo 11 val. šventės dalyviai talkininkaus tvarkydami ir pirmąja pavasario žaluma puošdami šventės vietą. Po Talkos visi sugužės į kaimišką Kulionių pirtį, kurioje, pasitelkę pirmaprades gamtos galias – ugnį, vandenį, orą, akmenį, garą ir beržines vantas, – sustiprins savo jėgas.

Etnografinėje sodyboje visą dieną darbuosis amatininkai. Visi norintieji galės pasigaminti žalvarinį baltišką papuošalą. Šio amato mokys ilgametis Jorės šventės dalyvis, senovinių papuošalų meistras Rimantas Ordinas. Taip pat bus galima nebrangiai įsigyti ir paties meistro padirbdintų papuošalų.

Škudžių avių augintojų asociacija šventės dalyviams pristatys archajiškas baltiškas avis – škudes, Baltijos regione veistas dar prieš 4 000 metų. Apie žirgininkystę, žirgus ir jų priežiūrą su šventės dalyviais patirtimi dalinsis NVO Žirgų globos asociacijos nariai.

17 val. vyks iškilmingas naujojo Etnografinės sodybos statinio tradicinės aukštaitiškos pirkios atidarymas. Molėtų rajono meras Stanislovas Žvinys ir UAB „Minduvos statyba“ vadovas Saulius Venclovas šventės dalyviams pristatys įspūdingą naujumu šviečiančią dviejų galų aukštaitišką pirkią, kurioje įsikurs amatų kiemelis, o vėliau – ir senosios baltų pasaulėžiūros ekspozicija. VVG finansinės paramos ir nagingų „Minduvos statybos“ įmonės meistrų dėka mažiau nei per pusmetį įkūnytas statinys nustebins ne vieną Jorės dalyvį, nes pievoje, kurioje dar pernai metų Jorėje buvo šokta ir trypta, vargu ar kas tikėjosi taip greitai išdygsiant šį įspūdingą statinį.

Šventės proga naujoje Etnografinės sodybos pirkioje bus atidarytos dvi meno parodos: Dalios Stalauskienės unikalių tapybos ant stiklo darbų paroda „Laiko ataudai“ ir Martynos Kašinskaitės iliustracijų paroda „Skaitant dangaus ženklus. Lietuviško Zodiako pėdsakais“.

Norintieji pasigilinti į tradicinės baltų kultūros esmes pavakaryje Senovinėje dangaus šviesulių stebykloje galės pabendrauti su vaidilomis: mitologu dr. Dainiumi Razausku, etnokosmologu Jonu Vaiškūnu, apeiginio folkloro grupės „Kūlgrinda“ vadove Inija Trinkūniene, baltiško gyvenimo būdo mokytoju Valdu Rutkūnu ir kitais Lietuvos Romuvos atstovais. Kaip ir kasmet vakaro sutemas praskaidrins grupės „Ugnies ženklai“ sukurti reginiai ir smagi vakaronė prie šventinio laužo. Na, o panaktinėti mėgstantieji sutemus bus pakviesti į „Gyvo žalio“ apeigas ir paslaptingą naktinį žygį su deglais...

Balandžio 27 d., iš ryto įkūrus ugnį Perkūno šventykloje, bus užkaistas didelis šventinis katilas, kuriame visą pusdienį kunkuliuos visems šventės dalyviams skirtas apeiginis viralas. 11 val. visi šventės dalyviai rinksis Senovinėje dangaus šviesulių stebykloje, ir Romuvos vaidiloms paskelbus apeigų pradžią, iš ten nešini vėliavomis darnia eisena, įkvėpta Lietuvos Romuvos apeigų grupės „Kūlgrinda“ giesmių ir būgnų garsų, patrauks į Želvų ežero kyšulyje daugiau nei 2 000 metų dunksantį ir didingus protėvių žygius menantį Kulionių piliakalnį.

Piliakalnyje giesmėmis ir aukomis bus pagerbtas visų laikų kovotojų už Lietuvos laisvę atminimas, o jų vėlės bus pakviestos įsijungti į švenčiančiųjų gretas. Prie seniausio piliakalnio medžio ir liepsnojančio aukuro įvyks įšventimo į romuvius apeigos. Kiekvienas apsisprendęs eiti Tautos protėvių keliu ir pasiryžęs tęsti pradėtus jų darbus, bendraminčių ir protėvių vėlių akivaizdoje galės prisiekti ir tapti tikru romuviu. Vėliau šarvuoti gyvosios istorijos klubo „Varingis“ kariai sukryžiuos kalavijus ir kovos veiksmais primins už mūsų Tėvynę gyvybes padėjusių pilėnų atminimą.

Pasisėmę įkvėpimo iš protėvių vėlių, ir pakvietę jas švęsti kartu, šventės dalyviai užsidegę deglus nuo piliakalnio aukuro darnia eisena sugrįš į Dangaus šviesulių stebyklą. Čia nuo piliakalnio atsinešta ugnimi įkurs šventinį aukurą ir aukos Dievams, dėkodami už jų teikiamas galias bei gėrybes. Atskira apeiga bus palabinti dideli ir maži, gavę pavasarinę gyvybės prisikėlimo galią Jorę menančius vardus: Jorės, Joriai, Jorigės, Jorūnai, Jorūnės, Jurgiai, Jurgitos....

Vėliau kiekvienas šventės dalyvis turės progą, tardamas linkėjimo žodžius Perkūno šventovei, iškilmingai paaukoti savo atvežtą lauko akmenį. Vaikai galės pasivaržyti ridendami joručius (taip Jorės šventėje vadinami marginti kiaušiniai). Paskui visiems turintiems šaukštus ir dubenėlius iš apeiginio katilo bus atseikėta šventinio viralo. Bendros šventės dalyvių vaišės kartu su neregimomis protėvių vėlėmis ir Dievais, pasak romuvių, yra seniausia ir svarbiausia Jorės šventės apeiga – juk valgymas ir gėrimas tai veiksmas, kuomet priimdami gamtos teikiamas gėrybes ilginame gyvenimą ir traukome mirties mums nuolat spendžiamas pinkles.

O kur dar apeiginis supimasis, šokimas lenton, jorės kiaušinienės kepimas, dainos ir šokiai...

„Pirmoji pavasario žaluma mums kasmet aiškiai apreiškia, kada gamtoje vyksta viso kas gyva prisikėlimas, kada prasideda tikrieji Naujieji metai. Tuomet privalome išeiti į gamtą, atsiverti jos galioms. Užuot tūnoję tarp dirbtinių sienų, eikime į mišką, prisilieskime prie pirmųjų gležnų pumpurų, pasigrožėkime žibuoklėmis, atsigerkime beržų sulos, pavaikščiokime basi po pirmuosius želmenis. Jorė – tai tik akimirka gamtos virsmų rate. Pirmoji žaluma netruks virsti vešliais lapais, pražysti žiedais, prinokti vaisiais... Bet jei pražiopsosime pradžią – kuomet kaip tik ir sprendžiasi, kokie bus tie vaisiai, tai būsime neišnaudoję progos sustiprinti savo galias, nukreipti jas brandos, skalsos ir darnos kelin“, – sako jau 18-ąją Jorės šventę Kulionyse su bendraminčiais rengiantis etnokosmologas J. Vaiškūnas, primindamas, kad Jorės šventės esmę sudaro sąmoningas žmogaus įsijungimas į gamtos gimdančiųjų galių sklaidos virsmo pradžią.

Lietuvos Romuva ir Molėtų krašto muziejus Jorės šventę Kulionyse kartu rengia nuo 1996-ųjų, kai vaizdingoje Lenktinio ežero pakrantėje esančioje senoje sodybvietėje buvo įrengta Senovinė dangaus šviesulių stebykla. Nuo to laiko čia kasmet paskutinį balandžio savaitgalį renkasi senojo baltų tikėjimo tęsėjai ir visi norintieji nepraleisti progos pasisemti galių iš atbundančios pavasarinės gamtos, sprogstančių pumpurų, skaisčiau sušvitusios Saulės ir atgyjančios Žemės.

Jorės šventės dienotvarkę ir kitas žinias rasite ČIA

Jonas Vaiškūnas, etnokosmologas, Molėtų krašto muziejaus muziejininkas

Kalba redaguota ekspertai.eu

Association „Global Gaze Network“
IBAN: CH9409000000161276571
BIC: POFICHBEXXX
(banko pavedimo mokestis toks pat, kaip darant pavedimą ir Lietuvoje)
Adresas: Brandschenkenstrasse 53
Miestas: Zürich
Pašto kodas: 8002


 
Komentarai

 
2. goras
(2017-04-24 09:10:33)
(90.138.207.229) Parašė:

Parasytas neblogas komentaras. Tik va iskart iskyla problemeles. Trys lietuviai , penkios partijos.Kodel, mes lietuviai, kuriu pasaulyje taip mazai, taip skaldomes?Taip gyventi, kaip laisvieji murininkai primete, zinoma negalima. Yra daug pazangiu judejimu, pvz. ekologiniu gyvenvieciu kureju.Tai kodel, mes siu judejimu dalyviai , nesivienijame , o skaldomes. po viena, mus , kaip tas sluotrazio vyteles-sulauzys.Man dar nepatinka, kai vadina-Baltu tikyba. Netikslumas cia ir vedziojimas uz nosies.Tai pas juos tikejimas. Ten kur tikima, lieka vietos spekuliacijai-TAIP ARBA NE. O kai zmogus neabejoja dievo buvimu ir visos kartos visais laikais sita zinojo, tai spekuliacijoms tikek, nebelieka vietos.BUVO MUSU PROTEVIU-VEDU NESEJU, GYVENIMO BUDAS DARNOJE SU APLINK SUPANCIU PASAULIU.Ir dar, ten nereikejo tarpininko-tarp DIEVO ir zmoniu. O tarpininkai visuomet nusigriebia pacia riebiausia dali.Zodis-,,baltai,, irgi negeras. Ji mums primete vokieciu veikejas-Neselman. Kam? Tam, kad pagrobti garbinga musu proteviu istorija.Dabar , suprask, Romos imperija nukariavo vokieciu proteviai germanai. Spekuliacijos cia ir melas.Jurate Statkute de Rosales isverte Ispanojos karaliaus Alfonso Ismintingojo kronikas. Ten labai aiskiai parasyta is kur atjojo kitos Romos imperijos dalies nukariautojai.O germanisku zodziu ispanu kalboje nera. Lietuviska itaka ispanu kalboje ryski, apie tai rase ispanu kalbininkas Pidalis ir ta pati J. Statkute de Rosales.Dabar kuo skiriasi PAGONYBE nuo VEDIZMO.Vedos apima viska. Jas vien perskaityti zmogui gyvenimo neuztektu.O pagonybe yra vienos(pvz. -misko dvasios) sudievinimas.Dar pagonims buvo primestas(pakeiciant ziniuonius), kruvinu auku kultas.Krikscionys palaipsniui isugde pagonybe, kad paskui rodytu aisku dekadensa ir galetu prievartauti krikstyti. Va matote kokie baisus tie pagonys-barbarai.NERA KITU SVENTU RASTU, TIK VEDOS.



1. Labai džiaugiuosi,
(2014-04-26 16:07:55)
(78.63.22.245) Parašė:

kad Lietuvoje atsiranda vis daugiau žmonių gerbiančių savo protėvius ir jų religiją, o ne žydų klajoklių sukurpta pasakaitę apie neva egzistavusi jų stabo Jahvės (dievybės karikatūros) sūnų. Deja, sveikata neleidžia prisidėti prie šio gražaus būrio LIETUVIŲ. Kai galėjau, važinėjau po Lietuvą ir ieškojau šventviečių. Kelis kartus buvau Leporiuose. Ten visai kita aura, nei prie kokios žydkrikščionių božnicos.



Parašykite komentarą
Ekspertai.eu įspėja, kad komentaras – tai viešas informacijos paskelbimas.
Komentatorius atsako už savo viešai paskelbtą žinomai neteisingą, įžeidžiančią, šmeižikiško ar nusikalstamo turinio informaciją (tai yra komentarai, kuriuose skatinama tautinė, rasinė, religinė ar kitokia neapykanta, raginimai nuversti teisėtą Lietuvos valdžią, organizuoti sąmokslą prieš valstybę, pakeisti jos konstitucinę santvarką, kėsintis į nepriklausomybę arba pažeisti teritorijos vientisumą, šiais tikslais kurti ginkluotas grupes arba daryti kitus nusikaltimus, kuriais kėsinamasi į Lietuvos valstybę) LR teisės aktų nustatyta tvarka.
Ekspertai.eu komentarų neredaguoja.
Komentarai su keiksmažodžiais ar vulgarybėmis bei piktybiškai kartojami tekstai yra šalinami.
Vardas
Komentaras