2024 m. balandžio 20 d.

 

„Niekada mes nebūsime broliai“ ir „Przenigdy“

23
Paskelbta: 2015-08-02 08:53 Autorius: Andrius Martinkus
Iš „ekspertai.eu“ fotografijų ciklo „Gilyn į Vilnių“.


Kai jauna ukrainietė parašė pagarsėjusį eilėraštį „Niekada mes nebūsime broliai“, daug kas Lietuvoje neslėpė savo susižavėjimo (pavyzdžiui, sukurdamas eilėms muziką), o kai kurie – ir atviros piktdžiugos dėl to, kad, atplėšdamas Krymą, „banditas“ Vladimiras Putinas „prarado visą Ukrainą“ ir ilgam supriešino broliškomis laikytas tautas. (O tai yra gerai, nes, kaip žino kiekvienas, apšviestas geopolitinės Zbigniewo Brzezinskio išminties, be Ukrainos Rusija negali atkurti savo imperijos.) Kaip šagrenės oda susitraukiančiai tautai oficiali propaganda pagaliau gavo galimybę pasiūlyti visavertį dvasinį peną – nykymo kančias slopinantį narkotiką, pakilų solidarumo su „ukrainiečių tauta“ jausmą. Uždaromų mokyklų realybę turi nustelbti Maidano transo būsena. Viskas paprasta ir aišku. „Ukrainiečių tauta“ padarė „europinį pasirinkimą“. Tam pasirinkimui priešinasi „teroristinė valstybė“, kurią užvaldė tie patys demonai, kurie 1991 metų sausio 13-osios naktį žudė ir žalojo žmones Vilniuje. „Imperinių ambicijų“ apsėstas Rusijos prezidentas nori atkurti SSRS imperiją, kurios agonijos ir žūties liudininkais buvome 1991 metais. Ką gi – Ukrainos dramoje iš tikrųjų galima įžvelgti paralelių su Lietuvos istorija. Tačiau ieškoti jų reikėtų ne 1991 metuose, o XX amžiaus pradžioje, kai Lietuvoje irgi buvo ištartas garsusis „niekada“.

„Przenigdy“, – jei ne šis jaunosios Lietuvos dvarponių kartos atsakymas į Adomo Jakšto kreipimąsi, XX a. pirmosios pusės Lietuvos istorija, ko gero, būtų kitokia. Būtent šiuose jaunos ukrainietės mūsų dienomis ir sulenkėjusio Lietuvos elito jaunimo prieš šimtmetį ištartuose „niekada“ – o ne paviršutiniškose ir propagandinėse aliuzijose į 1991-uosius – galima rasti vaisingą dirvą iš tiesų gilioms ir prasmingoms istorinėms paralelėms. Pradėti būtų galima nuo paralelės tarp garsiojo gente lituanus natione polonus ir vadinamojo „Rusiškojo pasaulio“. O užbaigti – prisiminus, kad oficiali Varšuva neigė savo dalyvavimą Lucjano Żeligowskio žygyje ir tvirtino Vilniaus krašto užemimą buvus „vietinių gyventojų“ iniciatyva. (Po to dar buvo „plebiscitas“, kuriame „Vidurio Lietuvos“ gyventojai pasisakė už prisijungimą prie Lenkijos.) Lietuvoje esama istorikų, kurie 1919–1920 m. vykusį ginkluotą konfliktą tarp lietuvių ir lenkų laiko ne Lietuvos ir Lenkijos karu (ne Lenkijos agresija prieš Lietuvą), o pilietiniu karu tarp vadinamųjų „naujalietuvių“ (modernios nacionalinės Lietuvos valstybės idėjos šalininkų) ir „senalietuvių“ (Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės politinės idėjos šalininkų, savo tapatybę suvokusių kaip gente lituanus natione polonus). Tie istorikai – gerbiami ir populiarūs viešėji asmenys, laidų „nacionaliniame transliuotojuje“ dalyviai ir vedėjai. O koks būtų mūsuose požiūris į istoriką (arba bet kurį kitą viešąjį kalbėtoją), kuris konfliktą Ukrainoje bandytų vaizduoti kaip pilietinį karą tarp „nacionalistų“ ir „Rusiškojo pasaulio“ šalininkų (gente ukrainus natione russus)? Kaip sakoma, klausimas retorinis. O tuo tarpu požiūris į 2013 m. pabaigoje prasidėjusią Ukrainos dramą kaip į ginkluotą pilietinį konfliktą (tarp „nacionalistų“ ir „Rusiškojo pasaulio“ šalininkų) yra daugiau pagrįstas už požiūrį, kad 1919–1920 m. Lietuvoje vyko ginkluotas pilietinis konfliktas tarp „naujalietuvių“ ir „senalietuvių“. Ir štai kodėl.

Pirmiausia (ir svarbiausia) todėl, kad – patinka tai mums ar nepatinka – Ukrainos kaip „Rusiškojo pasaulio“ idėjos šalininkų toje šalyje yra daug daugiau nei tų, kurie kadaise Lietuvoje į Jakšto kvietimą atsakė „przenigdy“. O jaunosios ukrainietės dainos populiarumas yra labai nevienodas skirtingose Ukrainos regionuose. Jau įvykiai Maidane parodė, kokios gilios takoskyros egzistuoja Ukrainos pilietinės visuomenės kūne. Užtenka pasakyti, kad tik apie 10% žuvusių Maidane tenka devynioms Pietryčių Ukrainos sritims ir Rusijos aneksuotam Krymui. Iš didžiulio regiono su milijoniniais Donecko, Charkovo, Dnepropetrovsko ir Odesos miestais Maidano įvykiuose žuvo mažiau žmonių negu iš vienos Lvovo srities (atitinkamai 11 ir 19). Tuo tarpu visi, žuvę gaisro Odesos Profsąjungų rūmuose metu, skirtingai nuo kitos riaušių dalyvių pusės (Maidano šalininkų), buvo to miesto gyventojai. Ukrainos piliečių konsensusas dėl to, kokia turi būti Ukrainos „nacionalinė idėja“, yra ne toks platus, koks buvo 1919–1920 m. Lietuvoje. Be viso kito, tai liudija ir ne itin sėkmingos mobilizacijos į Ukrainos kariuomenę „bangos“. Akivaizdu, kad Rusija aktyviai dalyvauja Ukrainos konflikte remdama jai palankią Ukrainos – kaip „Rusiškojo pasaulio“ dalies – „idėją“. Bet akivaizdu ir tai, kad – norime mes to ar ne – Rusijai palankios idėjos šalininkų dabartinėje Ukrainoje yra daugiau negu tų, kurie 1919–1920 m. Lietuvoje rėmė „senalietuvių“ politinius idealus. Akivaizdu ir tai, kad įžūliai kišdamiesi į Ukrainos vidaus reikalus ir skatindami Maidano „revoliuciją“, Vakarai prisidėjo prie tokios „nacionalinės idėjos“ pergalės, kuri tiesiog objektyviai buvo nepajėgi nesmurtiniu būdu įsitvirtinti visoje Ukrainos valstybės teritorijoje. Ukraina, deja, yra tokia šalis, kurioje tai, kas tinka Lvove, dažnai netinka Odesoje ir Donecke. Jeigu XX a. pradžioje Lietuvoje „przenigdy“ absoliučiai lietuvių tautos daugumai ištarė su ja susvetimėjusi aristokratija – absoliuti tautos mažuma, jaunosios ukrainietės „niekada“ net ir dabartinėmis sąlygomis labai daug kam Ukrainoje dar neskamba kaip kažkas savaime suprantamo. Ukrainoje vis dar įmanoma būti Ukrainos patriotu ir kartu teikti pirmenybę orientacijai į Rytus, o ne į Vakarus. Tiesa, ši galimybė pastaruoju metu tampa vis labiau problemiška. Tai liudija kad ir neseniai nužudyto rašytojo bei žurnalisto Olesio Buzinos likimas.

To, kas vyksta Ukrainoje, interpretacijų spektras išsidėsto tarp dviejų kraštutinių polių. Viename jų – požiūris, pasak kurio, Ukrainoje vyksta kone klasikinis pilietinis karas, nes rusai (didžiarusiai) ir ukrainiečiai yra tos pačios tautos – rusų – dalys, tautos, ilgus amžius gyvenusios vienos valstybės ribose ir „nenatūraliai“ padalintos tarp trijų valstybių (Rusijos, Ukrainos ir Baltarusijos) kartu su SSRS griūtimi. Esant tokiam požiūriui, net atviras Rusijos kariuomenės įsiveržimas į Ukrainą laikytinas tuo pačiu pilietiniu karu, tik istorinio nesusipratimo dėka pasireiškiančiu tarpvalstybinio konflikto pavidalu. Kitame poliuje – Rusijos agresiją kenčianti, ne tik už save, bet ir „už visą Europą“ kariaujanti „ukrainiečių tauta“, imperialisto Putino ir jo banditų gaujos baudžiama už Maidane padarytą „europinį pasirinkimą“. Esant tokiam požiūriui, visi, kurie Ukrainoje nepritaria pastarajam pasirinkimui, laikytini Ukrainos priešais, išdavikais, „vatnikais“ ir „koloradais“, t. y. naikintinais kenkėjais. Abu požiūriai yra istoriškai neteisingi, destruktyvūs ir visiškai nenaudingi regiono tautoms. Tai, kad tokia apgailėtina situacija vis dėlto susiklostė, rodo, kad kai kam ji vis dėlto yra netgi labai naudinga. Vengdamas kaltinimų sąmokslo teorijų skleidimu, susilaikysių nuo naudos gavėjo (arba gavėjų, nes, kaip rašoma Šventajame Rašte, „mūsų daug“ (Mk 5, 9) įvardinimo, – tas, kuris nuodugniai gilinasi į Pirmojo ir Antrojo pasaulinių karų istoriją bei jų priešistorę, gali pats padaryti savo išvadas.

1919–1920 m. buvusios LDK teritorijoje grūmėsi dvi nacionalinės idėjos, dvi Lietuvos valstybės vizijos. Abi jos buvo gimusios toje teritorijoje. Vilniaus Rasų kapinėse ilsisi ir Jonas Basanavičius, ir Józefo Piłsudskio širdis. Po SSRS žlugimo atsiradusios Ukrainos valstybės teritorija priglaudė skirtingose valstybėse gimusias ir išsivysčiusias Ukrainos nacionalines idėjas. Skirtingai nuo Piłsudskio ir Vilniaus, Stepanas Bandera nieko bendro neturi nei su Krymu, nei su Odesa, nei su Donecku. Aišku, tai nereiškia, kad Banderą nacionaliniu dydvyriu laikantys žmonės negalėjo gyventi vienoje valstybėje su Krymo, Odesos ir Donecko žmonėmis, kurių absoliuti dauguma Banderos nacionaliniu dydvyriu tikrai nelaiko. Tačiau tam reikėjo, kad Banderos ir jo pasekėjų išpažįstama Ukrainos nacionalinė idėja nebūtų skelbiama vienintele toleruojama visoje didžiulėje valstybėje, kurioje dar labai didelis žmonių skaičius (daug didesnis už tą, kuris kadaise Lietuvoje į Jakšto kvietimą atsakė „przenigdy“) Ukrainą suvokia kaip (didesniu arba mažesniu mastu) priklausančią „Rusiškajam pasauliui“. Ir jeigu Banderos pasekėjai šiai avantiūrai ryžosi vedami nuoširdaus idealizmo (o gerais norais, žinia, kelias į pragarą grįstas), Ukrainos oligarchai ir Vakarai šį neatsakingą žingsnį žengė vedami labai merkantilinių interesų (tiesa, JAV ir Europos Sąjungos interesai nebuvo visai tapatūs). Priešingai nei teigia oficiali propaganda, už liūdną Ukrainos padėtį atsakomybė tenka anaiptol ne vien jos Rytų kaimynei.

„Ekspertai.eu“ skelbiamą informaciją draudžiama visuomenės informavimo priemonėse atgaminti be raštiško asociacijos „Global Gaze Network“ sutikimo, kurį galima gauti adresu [email protected]

Association „Global Gaze Network“
IBAN: CH9409000000161276571
BIC: POFICHBEXXX
(banko pavedimo mokestis toks pat, kaip darant pavedimą ir Lietuvoje)
Adresas: Brandschenkenstrasse 53
Miestas: Zürich
Pašto kodas: 8002


 
Komentarai

 
23. Andrius
(2015-08-11 18:21:33)
(88.119.231.125) Parašė:

Įdomu. Ar autorius suprato, ką jis norėjo pasakyti šiuo straipsniu? Išsireikšdamas 3-5 sakiniais? Spėju - ne. Nes tokia briediškai išvedžiotojiška filosofija gali pritempti, kad Jėzus Kristus buvo baleto fanas... Vilniuje šiaurės žemaičių tikrai nėra daugiau nei 10%. Jeigu vyksta koks nors renginys pvz.Plungėje, tai jame 90% dalyvių plungiškiai ir t.t. Be to lyginti LT ir PL priešpastatant RU ir Ukrainą - nelogiška! Lietuviai (skirtingai nuo lenkų) slavais niekada nebuvo. O ukrai su ruskiais tarpusavyje kiekvienas savo kalba susikalbėti gali. Supuvę vakarai, kad ir kokią žalą neštų su tankais į ukrų teritoriją nevažiuoja, o cenzūraastizmo idėjų nešimas ir finansinės padėties iškraipymas pasinaudojant vietinių aborigeniškumu ES labui masinio genocido neatneš. Trumpa reziumė: autorius neskiria b.... nuo piršto.



22. d3
(2015-08-03 22:40:52)
(71.35.27.15) Parašė:

Už Ukrainos, Rusijos, Lietuvos, dabartinę padėti atsakingas Vasingtono obkomas, kuris po sssr kapituliacijos tese Rusijos naikininma, buv. sssr respubliku saskaita. to pasekoje Lietuva neteko milijono lietuviu, sugriauta ekonomika. apie kokia nors nepriklausomybe ir kalbos nera. po Rusijos pergales Lietuva vel pateks jos sudetin, nes neturi savarankisko valdzios elito, o tik briuselio ir vasingtono subinlaizius, kurie greitai pakeis orientacija, kai pasikeis ju seimininkas



21. murzius
(2015-08-03 22:00:32)
(46.249.166.141) Parašė:

4-tas įdėjo nuorodą (ačiū jam už tai), mano nuomone, į labai įdomų šaltinį "kla.tv". Jei nebūtų vokiškas, drąsiai galima būtų kabinti "Maskvos ruporo" etiketę... Susijusi su straipsniu medžiaga lietuvių kalba: kla.tv/index.php?a=showportal&keyword=litauisch&id=4236 priekyje http ir www, bet "Mozila" atidaro ir be jų. Ten taip pat pilna ir kitokios įdomios medžiagos lietuvių kalba, net keista darosi, kaip toje reklamoje:"už kokius čia pinigus?"



20. Jonis
(2015-08-03 18:24:04)
(188.69.213.56) Parašė:

Kas gi nutiko? Vienas is pusbroliu, patikejes uzjurio turtuolio pasakom, susikivircijo su didziuoju broliu. Tik tiek... O pasekmes? Ukrainos tauta bunda. Kada susitaikys? Gal 10-20 metu. Tokia realybe. Sukirsino kaip paauglius.



19. Algimantas Končius
(2015-08-03 11:16:51)
(78.58.44.140) Parašė:

Už Ukrainos, Rusijos, Lietuvos, dabartinę padėti atsakingi, nuo gilaus sovietmečio valdžioje tebesantys komunistiniai KGB išgamos, kurių pagrindinis užsiėmimas vogti, vogti, vogti. Ir smaugti visus su tuo nesutinkančius.



18. Algimantas Končius
(2015-08-03 11:07:30)
(78.58.44.140) Parašė:

Lenkai užpuldami Lietuvą, aiškino kad Lietuvą okupavo žemaičiai, o jie jos išvaduoti iš žemaičių eina. Tas pats ir Ukrainoje, rusai aiškina kad Ukrainą užgrobė Vakarų ukrainiečiai, "banderovcai", o rusai tik nori išvaduoti.



17. sausio 13
(2015-08-02 22:22:32)
(185.13.106.84) Parašė:

parodykit sausio 13 sovinius ir nepriklahsomu ekspertu ishvadas... bo svieciasi tiepatys autoriai kaip ukrainoje



16. be skrupulu
(2015-08-02 22:21:01)
(185.13.106.84) Parašė:

perdidele shudmalyste kad ja skaityti, zdz tuscia rashliava



Parašykite komentarą
Ekspertai.eu įspėja, kad komentaras – tai viešas informacijos paskelbimas.
Komentatorius atsako už savo viešai paskelbtą žinomai neteisingą, įžeidžiančią, šmeižikiško ar nusikalstamo turinio informaciją (tai yra komentarai, kuriuose skatinama tautinė, rasinė, religinė ar kitokia neapykanta, raginimai nuversti teisėtą Lietuvos valdžią, organizuoti sąmokslą prieš valstybę, pakeisti jos konstitucinę santvarką, kėsintis į nepriklausomybę arba pažeisti teritorijos vientisumą, šiais tikslais kurti ginkluotas grupes arba daryti kitus nusikaltimus, kuriais kėsinamasi į Lietuvos valstybę) LR teisės aktų nustatyta tvarka.
Ekspertai.eu komentarų neredaguoja.
Komentarai su keiksmažodžiais ar vulgarybėmis bei piktybiškai kartojami tekstai yra šalinami.
Vardas
Komentaras